Alla inlägg den 2 april 2011

Av Susanna Gälldin - 2 april 2011 13:21

Sköna helg! (Hm har iofs bara jobbat en dag denna veckan.. men ändå..!) Är så stolt över min grabb! Hoppas vekrligen att det håller i sig att han kan sova så många timmar utan varken kissa, bajsa eller leka! Gick o la oss vid 23.00 igår, och vid 7 så ville Biz inte sova längre.. eller hm han hade nog lyckats somna om igen, men jag ville inte att han skulle misslyckas med att kissa i kompostgallret, så vi gick upp, men självklart när jag precis fått på mig foppatofflor o jacka, skulle bara räcka mig efter nycklarna, ja då satte han sig på golvet! Sötungen! Inte lätt med en långsam matte! Så va det bara att ta av sig jackan igen och lägga sig o mysa med honom en stund! Kunde faktiskt tillome lägga mig en stund o småsova!   


Men ändå skönt med en valp, för då blir dagarna så mkt längre! Istället för att ligga o sova till klockan är 10-11, så är det ju mkt skönare att komma upp o käka go frukost o bara ha en mysmorgon! För att sen komm iväg o gå promenad o träna lite o sånt!


Det har vi vart iväg på nu, jag åkte in med alla hundarna till Rocksjön. Tog Myran o Ella på promenad först, då fick puppis sitta i bilen så länge (vilket han fixar galant!). Myran va skitnöjd! Får inte glömma bort mina prinsessor nu! Är lite oroad över Myran, jag tror hon börjar bli döv på ena örat? Men inget som är säkert än.. Så hoppas bara hon kör med : "Jag hör dig men jag skiter i dig!"  


Biz promenad gick bra! Han har en 7-8m lina på sig när vi promenerar, så han får känna sig lös, men ändå att jag kan hjälpa honom att lyckas! Runt Rocksjön går det hur mycket folk som helst. Folk med hund, utan hund, med cykel, i eldriven rullstol, med barn.. ja osv! Han fullkomligt ÄÄÄÄLSKAR folk! Så där har vi lite att jobba med! Jag vill absolut att han ska älska folk, men det finns regler, och dom ska vi försöka lära oss! ;)


Vi övar mycket på inkallning, och på hans namn! Även kommandot "går vi" övade vi på idag! O de börjar han fatta! Kunde tillome möta en annan hund, o Biz (i hängade lina) gick förbi utan att bli helt till sig!   


Inne kör vi med klicker-shaping övningar! Han tröttnar ganska fort.. eller ja han har inte fattat riktigt än att det är han som ska tänka! Så det blir endel tålamodsträning för matte ^^, Men har iaf börjat med "hoppa-ner-i-låda" övningen! Ska fortsätta med den lite senare idag tänkte jag! Fick honom faktiskt i med alla 4 tassarna, men sen har han som helt glömt bort va den va till för..!


Senare idag ska vi till Jonas föräldrar på middag, då ska vi se om Biz kan sitta i sitt kompostgaller eller om han river stället! Rottis-Stacie bor ju där, så helt lös ska han inte vara! Han kanske kan sova sig igenom kvällen! *hoppas hoppas*


Tack o hej för idag!



Ovido - Quiz & Flashcards