Alla inlägg under oktober 2011

Av Susanna Gälldin - 30 oktober 2011 19:50

Biz ligger helt utslagen på golvet, och jag är helt "slut i huvudet"!


Vi har i helgen vart åskådare på en lydnadskurs för Diana Ljungström! Vilken sjukt duktig tjej!

Biz fick vara med mig vid sidan om, han överraskade mig måste jag säga! Han har alltså suttit vid min sida, tyst och lugn (ja han fick några ryck ibland...) men överlag har han vart såååå himla cool! Även om Sandras lilla Jippie va precis jämte oss och va allmänt inbjudande!


Jag har lärt mig SÅÅÅÅ mycket om hundträning denna helg! Tänk va nyttigt det är att inte träna med sin egen hund, utan bara kunna koncentrera sig på att lyssna! En salig blandning på träningshundar har det vart me, 3 rottisar, 2 schäfrar, 1 aussie, 1 tollare, 1 golden, 1 collie och 1 softis! Så himla kul att se olika hundar/raser, man lär sig såå mkt!


Självklart har jag tränat med Biz oxå, och han gick så himla fint! Jag trodde först att jag skulle vara alldeles för laddad själv, men vi har fått till fyra bra pass denna helgen! Det jag tycker är mest kämpigt just nu är väl att få igång honom på kampen, men det tar en stund sen är han helt galen!


Efter dagens aktivitet på klubben så åkte jag till "vinterträningen", och kunde introducera Biz för ridhusträning! Trodde han skulle va mer off än vad han va, så jag är supernöjd! Gick in med målet att inte ha några höga krav, utan mest bara kunna jobba ihop med honom. Han flöt iväg några gånger, så jag röt till på honom (inte lätt att träna lydnad jämte agilityhindren, när någon dessutom kör!) Men kanske ska ha på honom en kort lina några gånger för att slippa den konflikten. Han fick på slutet av lydnadspasset köra en tunnel ett par gånger, det tyckte han va SÅÅ kul! Men han går upp i stress såå fort, men känner att jag kan kontrollera det lite bättre nu. Men som Petra Nilsson sa; kör in ett par öronproppar och kör på!   Det som impade på mig mest va att han struntade helt och hållet i hästbajset!!!! (Det du Mari   )


När alla gått ut från ridhuset så passade jag på att träna ett pass med "plats". Han fattar att han ska ha huvudet platt mot marken, vad jag än gör runt om honom! Men jag kör mkt korta pass, för vill att han ska bli trygg i detta nu. Testade Dianas tips, att när jag är påväg mot honom efter lämnandet, så droppar jag en boll (idag vart det en korv) och när han ligger plats tills jag kommit tillbaka till honom så är det varsegod att ta belöningen! Detta ska jag nu träna i ensamhet, inte med för mkt retningar runtomkring, för vill att detta ska funka nu!


Nu har jag ett par sidor från helgen att läsa igenom! Jag satsar på att tävla första LKl 1 20 januari! Med el. utan plats! Nu är jag SÅÅ taggad!!!!!


Kelpien har inte rört sig på 1½ timma... detta har vart så nyttigt! :)


Take care!   

Av Susanna Gälldin - 23 oktober 2011 15:41

Ja det är väl en kort sammanfattning av helgen!


Igår va de KM på Huskvarna Hundklubb, då anordnas det Agility KM, Lydnads KM, klubbens snabbaste hund, klubbens vackraste hund, samt det senaste inom hundsport; rallylydnad!


Vi hade sådär tur med vädret, vi hade ett lätt duggregn hela dagen. Biz fick ställa upp i snabbaste hunden och vackraste hunden! Men nästa år blir de banne mig allt :P


Hur gick det då?! Jo snabbaste hunden blev en Whippet (inte så konstigt!) Men jag väntar spänt på att reslutatet ska upp på hemsidan för Biz låg på samma sekund som vinnaren, hade vart kul o veta hur mkt som skillde!


Vackraste hunden va tänkt som lite träning inför Sthlm hundmässa i december! Han vart lite osäker på domaren förra gången han ställdes ut, så jag tänkte bara se lite vart jag hade honom nu! Han sköter sig så himla fint, står superstadigt på mitt "stå" kommando, jag hade svarta byxor på mig så han fick stå en bit ifrån mig, o de fixade han gallant! Travar fint jämte mig och flörtar med domaren ;) Han ville helst in i tältet där hon satt på huk o tittade på honom :P


Kritiken vart : Trevlig hane (först sa hon söt tik.. men jag hann rätta henne   ) välansatta öron, trevliga vinklar, bra rygglinje, rör sig bra runt om, trevligt temperament, värlformad skalle och bra päls!


Vi fick Hp och komma tillbaka till finalen! Tjihuu! I finalringen sen, knödde vi ihop oss allihopa som fått Hp, det vart trångt så domaren började med att tacka av så det bara blev 5 st kvar. Jag gjorde mig typ klar att ta henne i hand o tacka för oss, men hon bad oss stanna kvar! (Då tänkte jag, att det är inte sant, min lilla kelpieråtta som bara är knappt 9 mån kunde ju inte placera sig topp 5 på Clubshowen!) Vi fick, en o en, visa upp oss en sista gång i ringen, o sen placerade hon som nr 5 en Fransk basset bleu de gascogne. På 4e plats en Keeshound, på 3e plats kom BIZ! och som 2a en Whippet valp, o 1a en vuxen Whippet!


Jag är såå stolt :) Efteråt så bad jag domaren att känna på Biz lite, blandannat titta på tänder och allmänt fixa lite med honom. Så hon tittade på tänderna två gånger, kände på pungkulorna och lite allmänt över kroppen, lyfte på benen och grejjade med honom! Superbra! Nu hade jag inget godis i handen heller, så han inte hade nåt att vakta (det måste vart anledningen till att han markerade lite smått mot domaren när jag ställde honom sist) Så nu känns det bra att han är genomkänd av en okänd människa inför utställningen i december!


Hon sa även att hon verkligen tyckte om min Kelpie! Hon har haft dålig erfarenhet av kelpiesar, varför vet jag inte riktigt, men hon sa att hon gillade Biz´s kroppsform (min lilla atlet!) och hans temperament!   Det sa hon flera gånger till mig, så jag vart helt varm i hjärtat av hennes fina ord om MIN hund!


Idag har vi tränat sök! Han är allt fin min hund! Jobbar fint ute på djupet, nu har han "satt på" sin näsa också, så nu ser man att han vädrar vart han ska springa! Fick till lite olika sorters skick, nån popup, nån luring klapp och ett "vanligt" sökskick! Sen kommer han in till mig och är lugn på stigen, sen berömde jag mig själv me för jag sa inte nej en enda gång på stigen! Han drog liksom inte på själv utan han lyssnade på mig :)


Markeringsövningen efteråt vart inte så lyckad idag, men det är bara att öva på hans "komma-in-med-grejen/rullen-övning" Han sprang iaf ut till figgen och tog rullen, men han släppte den alldeles för tidigt. Men men bara att jobba på med det!


Ella är pensionärshund, valla-skogen-hund och soffhund för tillfället. Hon är rätt nöjd med sitt liv!


Nu ska jag göra som mina hundar, snarka i soffan till en film!


Take care! <3

Av Susanna Gälldin - 9 oktober 2011 15:59

Jag är verkligen kass på att blogga, men tiden liksom räcker inte till!


Förtillfället sitter jag i soffan med en hund på varje sida, Biz skulle dock hemskt gärna vara på samma sida som Ella, hon luktar ju såååå gott nu! Suck! Kan inte va lätt att va 8 mån o ha en löptik hemma ;) Det blir liksom jobbigt för oss allihop.. Biz har det jobbigt för att Ella löper, Ella har det jobbigt för att Biz är på henne, o jag har det jobbigt för att Ella inte säger ifrån till Biz utan bara sitter o gäspar bort situationen... Fattar hon inte att det inte funkar??!   


Igår följde jag o Biz med upp till Norrtälje o Rostaggens J-kull :) Sandra ska hämta hem sin lilla Jippie Jey nästa onsdag! Så vi va där uppe o checkade in puppisarna! Såååå ljuvliga! Häftigt att se den fawnfärgade på riktigt! Riktigt balla hundar, så självsäkra! Det kommer bli super med en liten kelpiekompis till min racerbil!


Men det vart en låååång resa, dryga 9h i bil t/r. Jag är inte riktigt frisk än heller så de va en tråkig resa..! Men ett supermysigt slutmål!   


Idag skulle Biz o jag tränat sök, men med tanke på min röstkapacitet så avstod jag idag.. Surt, för sökträningen är det som jag ser fram emot mest på hela veckan, men ibland måste man nog se till sitt eget bästa... hur tråkigt det än blir ;)


Men vi åkte upp en sväng till klubben, för de va tvungna att få aktiveras lite. Ella fick ett spår på ängen (hon får inte vistas på planerna eftersom hon löper.. så träligt...) Skulle va så mkt bättre med ett löptiksvälkomnande på klubben... När ska hanarna annars lära sig att kunna fokusera även om en löptik precis vart där? om det nu bli godkänt med löptikar på tävling så måste man ju kunna träna på det oxå menar jag. Jaja.


Biz däremot fick rusa av sig runt alla planerna, för att sen träna agility (slalom, däck och hopp) och sen lite lydnad! Jag letade fram slalombågarna och satte upp ett provisoriskt slalom. Tycker det funkade ganska bra, men jag måste lära mig att köra korta pass, och ta många pauser. Lilleman blir så ofokuserad annars. Lydnaden gick super! La en platsliggning, satte en stolpe bakom honom och satte fast kopplet däri, så ifall han fick för sig att resa sig så kunde jag på avstånd lägga honom på typ samma plats igen. Gick över förväntan! Han la tillochmed ner huvudet på backen, då klickade jag och gick tillbaka o belönade. Han reste på sig två gånger, men då kunde jag bara säga "ligg" igen så la han sig. Så de kändes faktiskt bättre än va det gjort på länge!


Sen tog vi lite "hopp över hinder". Hade 4,5 plankor, tyckte han stötte i lite vid varje hopp, så han är inte riktigt van vid den höjden (har end. kört på 4 plankor innan) Men han sitter kvar fint, och kommer in fint vid sidan efter han hoppat. Så även där, supernöjd!


Vi avslutade passet med apporten.. den evigt tråkiga apporten! Men idag sa det bara "klick". Det liksom bara funkade! Han satt vid min sida, och tog apporten (fotrfarande sittandes, han har alltid backat när han tagit den innan) sen klickade jag efter att han hållt den i ca 3-4 sek, så han inte skulle misslyckas när det äntligen börjat släppa! DUKTIG HUND!   


Nu kör vi resten av dagen i soffläge.. min hals tar död på mig.. suck! Ska träna lite mer apport ikväll när kvällsmålet ska ges, annars händer inte möe!


Ellas spår gick fint, hon tycker det är lite tråkigt med ett vanligt spår (hon vill helst hitta en klöv i slutet) Men tycker hon jobbade på fint, jag hade korsat min egen väg en gång, o det fixade hon galant! Duktiga tanten!


Take care!

Ovido - Quiz & Flashcards