Alla inlägg under november 2011

Av Susanna Gälldin - 13 november 2011 20:12

Tur jag har en hund som är lättmotiverad till att träna! Han har äntligen börjat bjuda till med leken nu, som jag har kämpat med att få en kamptokig hund, nu kan ja sitta i soffan o bli helt överraskad av en kelpie med leksak i munnen som helt klart säger - LEK MED MIG! - Helt underbart!


Idag började vi med sök! Körde alla (utom ett) skick utan retningar! Han har verkligen förstått vad sök innebär, för han går ut på mitt kommando, och går ut på djupet! Nu när jag vet att han fattat vad det innebär ska jag gå tillbaka lite, o ta fram några retningar igen, för att få honom att gå rakt ut dit jag pekar, nu väljer han gärna sina ena vägar, o det kan va ok, men inte när det blir så extremt onödiga vägar än de jag tänkt! Han är mkt fin på stigen ihop med mig, vi är ett team nu! UNDERBART!


När sökträningen va klar, så gick Sandra o jag en sväng runt planerna med våran flock! Bc:n Gizmo, kelpien Biz, kelpien Jippie och heelern Ella! Så mysigt att se dem springa ihop! Biz längtar tills Jippie blir något större så han får lite mer utbyte av honom ;)


Nu är Biz o jag precis hemkomna från inomhusträningen! Så lyxigt att kunna träna i ridhus under vinterperioden! Så nyttigt me, eftersom det finns massa bajs o grejjer :P Sån störning!


Har hittat världens bästa belöning, Biz blev helt tokig, BÖCKLINGPASTEJ! Mmm nam nam :P


Lydnadsmässigt tränade vi linförighet (korta transporter, ca 2-3 meter innan det blir annan riktning) Har kommit på att han går mkt finare, med bättre attityd när jag leksaksbelönar det, med godis blir han mest dämpad!


Vi gjorde även några inkallningar, där jag varierar antingen lång inkallningssträcka med motivering o fokus på fart, eller kort sträcka med fokus på ingång. Ibland glömmer han sig o kommer innan jag kallat in, men han drar inte iväg till nån annan än mig!


Läggande under gång, funkade bra idag. Blandade inte in ställande idag, för ville inte förvirra den lilla kelpiehjärnan!


Det sista vi gjorde va en kort platsläggning, jag kör med hakan i backen, o än så länge inte ihop med någon annan hund. Måste börja om med detta, gör om - gör rätt! En tandvisning fick jag till med! Han är superduktig med det nu, men människan måste stå upp, man kan inte sitta o titta på tänderna, för då måste man pussas tycker Biz :P


Tog beslutet förra söndagen att inte va me på agilityträningen, utan endast träna med lydnadsgänget, och oj vilken skön känsla det va att åka hem därifrån dag! Varken Biz el jag va stressad, vi fick till ett superpass o alla va nöjda!!!


Biz är trött, jag är trött = lyckad träningsdag!


Take care!

Ovido - Quiz & Flashcards