Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

Idag var det vår tur!

Av Susanna Gälldin - 19 maj 2013 21:33

Efter förra tävlingen i Mariestad som började bra men slutade tråkigt satte jag mig o tokletade efter en ny sökappell, vet ni hur FÅ sökappeller som finns inom rimliga (25mils radie) avstånd?!!! Hittade två som anmälningstiden gått ut på, den ena var det ingen sökhund anmäld till så där fick vi nej, men den andra som vi hittade där var det 7 anmälda sökhundar så jag skickade iväg ett gulligt mejl och fick ett ja där ifrån! 


Så imorse kl 07.20 styrde jag min blåa bil mot Hörby! Vi hade anmälning vid 11, riktigt gött! (sen att inte domarna kom till tävlingen förrens kl 12, de är en annan historia!) Jag drog startnummer 5 (kors i taket, jag som alltid drar 1:an!). Regnet pissade ner och då känner man ju sig SÅ engagerad! ;) Banan var lagd på ett rätt dåligt sätt, jag och de flesta hundarna kunde lokalisera figgen som låg på banans vänster sida då vi var påväg upp mot banan. Samt vänster hörnet låg precis intill den väg där man pissade av hundarna innan man började.. Jaja.. de va iaf lika för alla!


Hur gick de då?! Jo Biz var sjukt taggad efter att ha väntat så länge i bilen, jag bad en i publiken hålla i Biz när jag kollade banan. Skickade självklart första skicket på vänster sidan, där den synliga figgen låg. Biz drog ut 5 meter typ o drog sedan halva banan o tänkte dra över på höger sidan (som han inte var ensam om att göra). Jag vrålade till och han kom så lydigt. Men där tänkte jag att nu jädrar åker jag ner ordentligt i betyg.. Skickade ut honom på samma ställe igen o då fick han fig i näsan gjorde en superfin markering, samt påvis. Sen ut på höger sidan, extremt rakt ut i hörnet o drog sedan hela vägen till slutet på djupet och hittade då den andra figgen. Klockren markering även där och bra påvis! Fick betygen 8.5-8.5 av domarna, som drog för grunt första slag samt olydnaden då han tänkte dra över mittstigen. Jag blev otroligt glad och nöjd över att inte få mer avdrag för det första slaget!


Sen åkte vi till klubben (dagens röda tråd var VÄNTAN......) Där domarna skulle äta lunch innan budföring och plats. Biz o jag hade budföringsnummer 10, en superbra mottagare som var väldigt rolig när han hälsade på Biz, nästan så att jag täkte han var för rolig så inte Biz ville tillbaka till mig! Upp till mottagaren väldigt bra, fin ingång och ingen tendens till tjuvstart. Ner till mig med en extremt hög fart, han bromsade väl 10 m bakom mig, o där hade så passande en av tikarna kissat innan oss så där fastnade han o slickade kissefläck.... Jag gick o hämtade honom, så betyg 0. (dock inget jag lägger jättestor vikt vid..)


Sen var det dags för mitt -skräckmoment- PLATSEN! Biz låg som hund 9 av 12 hundar. Han la sig fint med huvudet ner, och jag utgick. När jag vänder upp vid 30 m så rusar det upp en riesenflicka och gör liksom lekinviter mot hunden jämte Biz o sen ställer hon sig nån meter ifrån Biz o tittar på honom, GISSA OM MITT HJÄRTA SLOG!!!!????? Men hon sprang upp till sin matte ganska direkt o Biz låg kvar! Sen låg han varierat med huvudet ner o upp, lyssnade på högtalarljud som kom en bit ifrån, o pulade lite med nåt i gräset, MEN HAN LÅG!!!!! Trodde aldrig att TL skulle säga återgå! ;) Jag nästan började gråta påväg tillbaka, jag var och är så otroligt STOLT över min hund! Fick betygen 9-10 (helt SJUKT!!!!!) Den ene domaren drog för att han flyttade sig ngt bakåt när han luktade i gräset.


Lydnaden då?!   

Linförighet: Extremt korta transporter. Jag hann nog inte gå mer än 3m innan det var dags för ny riktning! Himla nice! Han släpade något, men tycker ändå han gjorde bra ifrån sig. Betyg 8-8.5


Framförgående: Drag ut, började vackla lite efter ett tag, samt vände upp ngt mot mig vid halten. Andra sträckan blev sådär, när vi närmade oss slutet så fick han nog nos på kissefläcken igen o började nosa lite. Betyg 6-6


Läggande u. gång: Återigen så trodde han att det var framförgående igen (varför gör han bara så på tävling?!) Så ett litet dk vid transporten, helt ok läggande. Betyg 8-8.5


Inkallning: Som en smäck! Betyg 10-10


Apporteing: Sprang så fort mot apporten så han nästan sprang förbi den, liiiite tugg och en helt ok ingång (trodde ett tag att han tänkte sätta sig som IPO-hundarna gör i apporteringen) men han rättade in sig! Betyg 8.5-9


Hopp: Fick säga till TL att ta bort en planka, hon hade ingen koll.. Jättefint uthopp, bra sättande (kanske ngt snett) men han hoppade så fint tillbaka igen så! Slog i mig ngt innan han satte sig. Betyg 9-10


Sen sprang jag ut och var så himla lycklig!!!! WE DID IT!!!!!!   

Kalaset slutade med 261.50 p. en tredjeplats och goast av allt UPPFLYTTNING!!!!!

Tack alla goa vänner för lyckönskningar, och framförallt mitt grymma sökgäng och lydnadsgäng!   

 
 
Ingen bild

Maria o Smack

23 september 2013 19:09

Så dåligt samvete jag får - har jag missta er UPPFLYTTNING ... Så dåligt av mig !!! :( (får skylla på att jag inte är riktigt mig själv - men jag skäms)

Mega STORT Grattis !! Ni är fantastiska - Kramar Maria och Smack !!! <3 <3 <3

Susanna Gälldin

28 oktober 2013 17:33

oj, vilken uppflyttning? den från apellen? de va ju längesen! hihi!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gälldin - 1 november 2013 10:36

Ja käre nån va de känns tomt, men ändå så himla rätt. Ella skällde och vaktade mycket, och de gick aldrig få tyst på henne, så de kommer kännas tomt nu när bara Biz finns kvar..! Jag tänkte ge er mina tankar om Ella, och även MASSA bilder på min vack...

Av Susanna Gälldin - 28 oktober 2013 18:33

Ja då va lägredebuten gjord! Men absolut inga poäng att skryta med direkt!   Lägrehundarna var samlade till kl 10, och drygt en timma senare började vi med våran lydnad. De va roligt för då fick jag chans att se några högrehundars uppletande! All...

Av Susanna Gälldin - 8 september 2013 17:26

Ja nu är de hög tid att sätta igång med skotträningen på riktigt! Plats med skott ska bli en plättlätt grej för Biz o mig! :)   Så va passar bättre en söndag än att åka upp till klubbens MH! Började att köra ett uppletande i en skog ganska långt ...

Av Susanna Gälldin - 7 september 2013 13:19

Ja de går troll i våra tävlingar.. alltid är de nåt.. de kändes så SJUKT bra igår.. Alla platser jag la va stabila, huvudet ner i backen (trots jag inte bad om de) och fokus på MIG! Men så går han upp idag och luften bara åkte ur mig.. Jag va så besv...

Av Susanna Gälldin - 17 augusti 2013 17:29

Jahopp då va årets klubblagsturnering avgjord! Och som vinnare stod "mitt" Jönköpingslag! Åh va stolt jag som lagledare är över oss! Min o Biz prestation va helt okej! Vi började ju med en skrattretande platsliggning... Där Biz efter att jag vänt...

Ovido - Quiz & Flashcards