Alla inlägg under maj 2013

Av Susanna Gälldin - 19 maj 2013 21:33

Efter förra tävlingen i Mariestad som började bra men slutade tråkigt satte jag mig o tokletade efter en ny sökappell, vet ni hur FÅ sökappeller som finns inom rimliga (25mils radie) avstånd?!!! Hittade två som anmälningstiden gått ut på, den ena var det ingen sökhund anmäld till så där fick vi nej, men den andra som vi hittade där var det 7 anmälda sökhundar så jag skickade iväg ett gulligt mejl och fick ett ja där ifrån! 


Så imorse kl 07.20 styrde jag min blåa bil mot Hörby! Vi hade anmälning vid 11, riktigt gött! (sen att inte domarna kom till tävlingen förrens kl 12, de är en annan historia!) Jag drog startnummer 5 (kors i taket, jag som alltid drar 1:an!). Regnet pissade ner och då känner man ju sig SÅ engagerad! ;) Banan var lagd på ett rätt dåligt sätt, jag och de flesta hundarna kunde lokalisera figgen som låg på banans vänster sida då vi var påväg upp mot banan. Samt vänster hörnet låg precis intill den väg där man pissade av hundarna innan man började.. Jaja.. de va iaf lika för alla!


Hur gick de då?! Jo Biz var sjukt taggad efter att ha väntat så länge i bilen, jag bad en i publiken hålla i Biz när jag kollade banan. Skickade självklart första skicket på vänster sidan, där den synliga figgen låg. Biz drog ut 5 meter typ o drog sedan halva banan o tänkte dra över på höger sidan (som han inte var ensam om att göra). Jag vrålade till och han kom så lydigt. Men där tänkte jag att nu jädrar åker jag ner ordentligt i betyg.. Skickade ut honom på samma ställe igen o då fick han fig i näsan gjorde en superfin markering, samt påvis. Sen ut på höger sidan, extremt rakt ut i hörnet o drog sedan hela vägen till slutet på djupet och hittade då den andra figgen. Klockren markering även där och bra påvis! Fick betygen 8.5-8.5 av domarna, som drog för grunt första slag samt olydnaden då han tänkte dra över mittstigen. Jag blev otroligt glad och nöjd över att inte få mer avdrag för det första slaget!


Sen åkte vi till klubben (dagens röda tråd var VÄNTAN......) Där domarna skulle äta lunch innan budföring och plats. Biz o jag hade budföringsnummer 10, en superbra mottagare som var väldigt rolig när han hälsade på Biz, nästan så att jag täkte han var för rolig så inte Biz ville tillbaka till mig! Upp till mottagaren väldigt bra, fin ingång och ingen tendens till tjuvstart. Ner till mig med en extremt hög fart, han bromsade väl 10 m bakom mig, o där hade så passande en av tikarna kissat innan oss så där fastnade han o slickade kissefläck.... Jag gick o hämtade honom, så betyg 0. (dock inget jag lägger jättestor vikt vid..)


Sen var det dags för mitt -skräckmoment- PLATSEN! Biz låg som hund 9 av 12 hundar. Han la sig fint med huvudet ner, och jag utgick. När jag vänder upp vid 30 m så rusar det upp en riesenflicka och gör liksom lekinviter mot hunden jämte Biz o sen ställer hon sig nån meter ifrån Biz o tittar på honom, GISSA OM MITT HJÄRTA SLOG!!!!????? Men hon sprang upp till sin matte ganska direkt o Biz låg kvar! Sen låg han varierat med huvudet ner o upp, lyssnade på högtalarljud som kom en bit ifrån, o pulade lite med nåt i gräset, MEN HAN LÅG!!!!! Trodde aldrig att TL skulle säga återgå! ;) Jag nästan började gråta påväg tillbaka, jag var och är så otroligt STOLT över min hund! Fick betygen 9-10 (helt SJUKT!!!!!) Den ene domaren drog för att han flyttade sig ngt bakåt när han luktade i gräset.


Lydnaden då?!   

Linförighet: Extremt korta transporter. Jag hann nog inte gå mer än 3m innan det var dags för ny riktning! Himla nice! Han släpade något, men tycker ändå han gjorde bra ifrån sig. Betyg 8-8.5


Framförgående: Drag ut, började vackla lite efter ett tag, samt vände upp ngt mot mig vid halten. Andra sträckan blev sådär, när vi närmade oss slutet så fick han nog nos på kissefläcken igen o började nosa lite. Betyg 6-6


Läggande u. gång: Återigen så trodde han att det var framförgående igen (varför gör han bara så på tävling?!) Så ett litet dk vid transporten, helt ok läggande. Betyg 8-8.5


Inkallning: Som en smäck! Betyg 10-10


Apporteing: Sprang så fort mot apporten så han nästan sprang förbi den, liiiite tugg och en helt ok ingång (trodde ett tag att han tänkte sätta sig som IPO-hundarna gör i apporteringen) men han rättade in sig! Betyg 8.5-9


Hopp: Fick säga till TL att ta bort en planka, hon hade ingen koll.. Jättefint uthopp, bra sättande (kanske ngt snett) men han hoppade så fint tillbaka igen så! Slog i mig ngt innan han satte sig. Betyg 9-10


Sen sprang jag ut och var så himla lycklig!!!! WE DID IT!!!!!!   

Kalaset slutade med 261.50 p. en tredjeplats och goast av allt UPPFLYTTNING!!!!!

Tack alla goa vänner för lyckönskningar, och framförallt mitt grymma sökgäng och lydnadsgäng!   

Av Susanna Gälldin - 4 maj 2013 14:12

Ja nu är vi precis hemkomna, Biz o jag, från Mariestad. Måste skriva av mig här för att bearbeta vad som hänt tror jag..


Kan säga att jag går från lipande över hur otroligt stolt jag är över min sökhund, till lipande över att marginalerna inte var på våran sida idag heller..   


Men om vi börjar med söket! Drog nr 2, en urgullig träapport i nyckelrings-format! Både spår o sökhundarna drog från samma lottning så Biz o jag fick starta som nr 1 i söket.


Domarna, tävlingsledaren och publiken drog iväg o Biz blev alldeles tokig! (Tur att inte det ges betyg på framförningen till sökrutan!) Mamma fick hålla Biz o jag kollade rutan. Å så va de dags! Sickade första åt vänster, han gick ut spikrakt och kom in med rullen i munnen! Så GÖTT  Ut på påvis och han betedde sig extremt bra hos fig, inget "godistiggande" eller så! Fin transport in till stigen igen. Ut på höger, spikrakt det med! Sen stövlade jag på, eftersom jag visste att det skulle ligga en fig på den sidan. Kollade ut på andra sidan för jag tänkte skicka där ändå för att det skulle se snyggt ut! Sen ser jag Biz komma lite haltandes, då har han fastnat med frambenet i rullen, o då kände jag lite smått tidspanik, så när han fått ur benet så skickade jag på samma sida igen, för att inte det skulle bli tajt om tid! Ut fint och kom med rullen i munnen! Superbra påvis och samma sak här hos fig! Figgen berömde hur bra han markerat henne! Åh va glad jag blev!   


Ut på stigen igen o så va de slut! Vi använde oss av tiden 1 minut och 48 sek! 3 skick o sen va de slut! Fick beröm av domarna att påvisen va superfina! 10-10 blev betyget och SHIT VA JAG ÄR NÖJD!!!!!!!! (bara de är en enorm vinst!)


Sen va det dags för budföring. Han sprang superfort ut till mottagaren, skällde några skall (?!!) och sen satte han sig, inga tendenser till tjuvstart vad jag kunde se, och sen när mottagaren sa march så sprang Biz till mig i 110 km/h, bromsade väl typ 10 m bakom mig! (detta var oxå en grym vinst, att han sprang tillbaka till mig!!) Pga skall o dålig inbromsning så blev betygen 7-6.


Nu va de dags för mitt orosmoment! Platsen! För det första så hade jag glömt att ta med en platsliggningsgodis, så fick luras med lite matpyllor ist! Han la sig bra, lite som en banan, men vadårå! Gick ut på 30 meter och då hade han rest huvudet, men skitsamma tänkte jag de får vi träna på hemma! Han låg med huvudet ner några gånger, o efter ca halva platsen så reser sig hunden näst närmast Biz och SPRINGER till sin matte... Biz blev så himla överraskad antagligen för han ställde sig upp och började gå mot mig. Sen stannar han när han gått ca 7 meter o så står han där o glor.. för att sen efter ett litet tag lägga sig ner med hakan i backen, sen låg han så resten av tiden! 0:a där då.. MEN han kunde lika väl sprungit efter hunden, typ lekbeteende, men han valde att stå kvar o sen lägga sig! Men ändå så j*kla SURT när jag äntligen vågade lägga plats!


Linförighet: Jättebra fokus, de va nån sväng han missade halten o satte sig ngt segt, o sista helt om halt kunde vart mkt snyggare. Men 9-7,5 blev betygen och jag är supernöjd!


Framförgående: Bra företransport, halvkassa halter eftersom han vände upp mot mig och tog till och med nåt steg mot mig. Men i övrigt är jag nöjd! 7-6,5 i betyg.


Läggande under gång: Dålig transport, kändes som han flöt ut ordentligt, men bra läggande. När jag vänder upp så ser jag att Biz han står upp och är påväg mot mig.... SUCK! De va tydligen en fluga som retat honom (känsliga lilla kelpieapa!) Betyg 0.


Inkallning: Som oxå vart ett "orosmoment", ska han sitta kvar eller inte! Jorå han satt så fint och stabilt så! 9-9,5 i betyg.


Apportering: Lekte något vid gripandet samt liiite tugg (Han som aldrig tuggar!????!) Betyg 8,5-8.


Hopp: Usch usch usch....... Uthoppet blev liksom snett, och så satte han sig inte på mitt första kommando... Så han satt ju helt fel för ett återhopp.. Så när jag sa hopp så gik han så fint runt och satte sig.. Betyg 0...


Jag är väldigt nöjd över hur han fixar hela programmet, de va inte många minuter mellan budföring, plats o lydnaden ändå. Han höll ihop fint mellan momenten och jag tror att jag hittat lite nya tävlingsrutiner som passar oss!


Vi fick betyget Godkänt med 181p. och för uppflytt krävs 224p. Så = med plats, hopp och läggande hade vi haft GRYMMA poäng..! OM OM INTE FANNS!


Biz är nu en trött hund, som ska få vila idag o imon. Sen jädrar är vi på de igen! Surt bara att de finns så få sökappeller att anmäla till   (de va ju lite därför jag ville upp till lägre eftersom de finns fler tävlingar...)


JAJA, han är min finaste lilla prins ändå, jag kommer att älta detta, men även glädjas över vissa saker!   

Ovido - Quiz & Flashcards