Alla inlägg under juli 2011

Av Susanna Gälldin - 31 juli 2011 23:43

Ja idag har vi hunnit med lite agilityträning, Biz o jag! Även lille Chad fick va me på ett hörn!


Det Biz o jag jobbar på mest nu, är hans självständighet, att han ska kunna ta hinder när jag är bakom. O de kommer, men han blir snabbt störd om han inte har färskt i minnet vart belöningen ligger. Men han är sjukt snabb när han drar iväg!


Sen är det detta fruktansvärda skällandet, jag blir tokig! Han får gärna skälla, men det får inte störa hans jobb! Så nu varje gång han skäller o blir okoncentrerad så får han lägga sig ner o lugna sig, detta får han göra varje gång han skäller (o blir okoncentrerad), så hoppas han inser hur dumt det där skällandet är!


Men tycker ändå att han utvecklas hela tiden inom agilityn. Nu kan han till o me sitta ganska still brevid banan när någon annan kör. För nån månad sen stog han o skällde som en idiot, nu står han i sträckt koppel, men säger inget! Jippi!


Imon ska jag sätta mig i lugn o ro med Bizter o träna på apporten! De va ett tagsen nu, men fick inspiration när jag tittade på Sophi's fina lilla Soda! Så imon blir de lugna aktiviteter här i Bunn!


Va har vi gjort mer idag? Jo vi har vart nere vid sjön o badat, fast bara Biz o jag, Ella stod jämte o grävde upp en stor rot! Biz börjar fatta mer o mer där här med o simma! Nu får jag med honom en bra bit, lockandes med en pinne, så får han hämta den o simma in! Fast han stod mest o skällde på vågorna som slog in... smarta lilla dumma hund   


Nu tar vi lite paus från "hårdträning" (så som agility, sök o viltspår) fram till tisdag, då blir de sök igen, sen åker jag till Italien med mitt tvåbenta  , så hundarna får vara på dagis hos "mormor o morfar"  


Ha de gott!

Sanna o djuren 

Av Susanna Gälldin - 29 juli 2011 08:57

Tråkigt att inte ha nån lust att skriva i bloggen..!


Men nu har vi haft en underbar morgon här på landet, Biz har vart väldigt dålig i magen men det har rättat till sig nu! Jippi! Men tänk ändå att de kan gå från "brunsås" till hårda fasta korvar på en dag?! Då kan det ju inte va så allvarligt, utan bara nåt han fått i sig? Jaja nu är han fin igen, o börjar få lite torrfoder, han fick inget igår så han är vrååålhungrig! Eller han fick fil o fisk igår, men inga pyllor!


Har ju redan skrivit på fb, men alltså guuud va glad jag blev på promenaden idag! När det först dyker upp ett tranpar från ingenstans och sen ett springande rådjur, Biz bara tittade på djuren, o kom fint när jag ropade!     Fina killen! Inga behov att springa o titta eller lukta efter dom heller!


Vi tränade även lite "sökinkallningar", jag satte honom i skogen, gick ut på stigen o ropade in honom "Biz, här é ja" Nu ska de tränas på de, så de även funkar på riktiga sökträningen!    


Sen tog jag en kotte, som jag bar med mig en bit på promenaden, den slängde jag sen ner bland massa andra kottar, sa till honom att "leta" o han gick banne mig o luktade på alla kottarna o tog sen min kotte! Alltså idag har han verkligen vart fin!  


Nu ska jag alldeles strax åka o jobba (sista jobbdagen innan 1v semester!!), Biz o Ella får vara kvar här i Bunn med familjen! Kanske får han ett viltspår som vi kan gå ikväll! Min fina viltspår-sök-agilityhund!



Av Susanna Gälldin - 18 juli 2011 20:59


Ja nu är även denna tävlingen över. Med lite blandade resultat. Jag är väldigt stolt över min fina "lånemalle", jag funderar ofta på hur vi skulle lyckas på tävling om hon va min hund, o vi kunde träna hur mycket vi ville, bo ihop osv...

Men nu är det inte så, så vi får köra efter våra förutsättningar! Denna helgen tycker jag att vi kändes som ett team, o de va riktigt nice!


Söndagens klasser gick sådär, disk i hopp3, fick fel i slalom (som i princip alla fick...!) när jag skulle ta om de igen så smet hon bakom ryggen o in i en tunnel = disk! Resten av loppet va sådär.. inte jätte nöjd med det.. hon kändes som en ko utsläppt på sommarbete ;) Lite överallt!



Ag 3 kändes fint, gjorde ett byte på ett ställe som jag o Kristina med Kriga va nästan ensamma om att göra, o de kändes så bra! Fick till de riktigt bra om jag får säga de själv ;) Sen gick hon fel i slalom även denna klassen... i mitten av slalom igen.. varför kan man undra då...?! Jaja, fina kontaktfält fick hon till, så jag är nöjd med loppet ändå!


 


Idag måndag har det gått desto bättre (resultatmässigt!). I hopp3 smällde vi till med en 6:e plats av dryga 100 starter! SM-pinne (bara 1 kvar nu i hopp!) Fina fina Diva!



I ag3 nollade vi hindermässigt, men fick 0.91 tidsfel pga två stoora svängar... surt, men jaja.. annars hade vi nog fått första SM-pinnen i agilityklass... Nästa gång ska de sitta! Det bra med denna klassen va att slalom va me, (i hopp3 va slalom borttaget pga skaderisken i halkan), nu tog hon slalom som hon brukar, så varför hon gick ur två gånger igår de undrar jag ju.. :S


Jaja det är hundar o inga maskiner vi har o göra med!


Min lille duktige kelpiebus har självklart vart me i helgen, legat mycket i buren, men oxå fått va me runt banorna, tränat på att vara passiv när det springer hundar på banan. Det är svårt när han nu har tänt till riktigt på agilityn! Han har fått mycket beröm för sitt fina huvud, och sin fina kontakt med mig! :) Fina killen!


Han har fått gå ett viltspår idag! Pappa hade lagt ett tidigare idag så när jag kom ut till Bunn så fick Biz gå sitt spår! Han va för söt för när han kände blodet och fattade va de va han skulle få göra så började svansen vifta! Han tog spåret superfint! Idag ville han till o me leka med klöven när han hittade den! Sist vägrade han ta i den :P Men idag har han riktigt dödat den ;) Sötnos!


Nu är vi trötta allihopa, jag längar efter en riktig säng (har sovit på soffan två nätter).


Jag lägger in helgens lopp! Alla utom gårdagens hopp3, den gick ju skit ;)




Hopp 3 måndag (SM-pinne!)




Ag3 måndag (Tidsfel men hindernolla)



 

Ag3 söndag (5 fel slalom)





Biz med sitt spårfynd! ;)


    
Min fina fina grävare <3  
 

Av Susanna Gälldin - 4 juli 2011 15:00

Ja nu är helgen över! Har vart en mkt rolig och händelserik helg! På gott och ont!   


Sandra o jag skulle åka tillsammans till tävlingen, så jag tog med mig Diva, Biz o all packning (mkt packning blev de..!) o begav mig till Frinnaryd! Eftersom Diva inte är jätteförtjust i att Biz inte ligger blickstill hela tiden så fick hon sitta bak i buren o Biz låg på golvet vid passagerarstolen (Vilket han är sjukt duktig på! Ligger helt still o sover!)


Väl framme så tänkte jag att Biz kunde få hoppa in i Sandras bilbur så vi kunde packa över mina saker i lung o ro, och två sekunder innan jag ska öppna dörren för att ta ut Biz, ja då får han syn på Sandra, slänger med sina långa ben (dessa långa j*vla ben...!) och kommer åt knappen som gör att hela bilen låser sig innefrån..... Nyckeln ? Ja den låg inne i bilen, likaså mobilen och allt annat....


Ja de va bara att ringa Jonas, som fick slänga sig iväg med extranyckeln, guida honom till en plats i skogen han aldrig vart innan, ja de tog sin lilla tid, som tur var va vädret dåligt, allstå ingen sol som värmde bilen, annars hade vi fått tänka ut vilken ruta vi skulle slå in för att få upp låset! Vilken ruta blir egentligen billigast att slå in ;) Men de slapp vi fundera på! Jonas kom efter 1h lite drygt, upp med låset, in med den lille svarte f*n i Sandras bil, packa fort som attan o sen drog vi iväg till Åtvidaberg och Kanonsabotören 2011!


Väl framme så började vi me att sätta upp sovtältet, sen skulle jag bara ner för att sätta upp tävlingstältet, o då öppnade sig himlen. Va de regnade! Biz o jag tog skydd i ett redan uppsatt tält, där stod vi säkert 20 min, innan regnat började ge me sig lite! Upp me tältet för att sen sticka o handla mat!


Första natten i tältet va (för mig) lite orolig, det regnade rätt bra under natten o att sova på luftmadrass o dessutom att ligga sked med en malle är inte det optimala ;) Biz sov jämte mig i bur, o där trivs han super! Inte ett ljud, även om de gick förbi ungdomar som pratade o skrek under natten! Gullhund!


Mina lopp va inte förrens vid 12 o 15, så jag har haft guldtider! Ingen stress på morgonen och tidiga kvällar! Hur gick de då?! Jo av 4 lopp så blev de 50% SM-pinne och 50% disk! Är så superduper nöjd med min hund i hopploppen! Agilityloppen har vart SKIT rent ut sagt.. :( Ska försöka lägga ut filmerna i bloggen..


Hopp3 lördag: Rolig bana, taggad hund vi kom 7a av 65-70 starter!

Ag3 lördag: Tjuvstart, vilket innebar att jag hade inte en chans att placera mig, hunden skulle genom en tunnel som låg under A:et, hon stack för tidigt o satte två tassar på A:et, men jag fortsatte banan, men ojoj vi hade ingen kontakt what so ever! Skithund! Hon gjorde ett fint slalom, de va väl de enda!

 

Hopp3 söndag: Rolig, men svår start. Jag satsade på en jakkosväng som blev helt ok. Jag hade världens hejjaklack, o de känns när man springer! Ååh va roligt de är! Samma placering här, 7a av 65-70 starter!

Ag3 söndag: Börjar bra, hon hoppar balansen (grr) jag skickar in henne i slalom o gör ett bakombyte, kommer till slutet, där hon går ur näst sista porten... suck.. skickar in henne i slalom igen, samma sak händer, in med henne igen, o SAMMA SAK HÄNDER.. Hon går ur slalom på samma ställe TRE gånger???! Sen när jag ska skicka in henne en sista gång så går hon bakåt i slalom o diskar sig, men sen gör hon det som hon ska o vi kan fortsätta banan, men hon är inte alls med mig så jag skiter i de!


Jaja 2 SM-pinnar i hopp blev de! Jag är skitnöjd med min hund! Nu taggar vi till Miniknallen i Ulricehamn 17-18 juli!


Biz har förövrigt vart jätteduktig hela helgen, mycket bursittande, men han är så nöjd så! Kan träna fokusgående med honom bland alla andra hundar o människor, kan kampa med honom där alla andra rör sig o han kampar ändå med ett grovt morrande! Han är tuff, min lille pojk!


 


söndagens ag3 disk


 


Hopp 3 söndag



 


hopp 3 lördag
 

Ovido - Quiz & Flashcards