Alla inlägg under april 2013

Av Susanna Gälldin - 6 april 2013 19:24

Ja då va våran tävling över, o jag trodde verkligen att vi skulle fixa uppflyttning denna gången    

Nu är han klockren med markeringarna och bryr sig inte om vem som ligger fig, som vi haft problem med på de förra tävlingarna.. Ja då ska rullh**vetet lösa ut sig o krångla. Eftersom man i appellsöket bara har 5 min på sig så går det mycket tid när materielet strular....... och de är inte alls stressande att ha typ 7-8 pers på stigen då heller som tittar på medans rullen ska fixas...!! Äh nu har jag lärt mig, den hårda vägen, att ha extra rulle med mig......!


MEN jag är så galet nöjd med Biz överlag, han markerade superbra, och gjorde ett toppen påvis! Och inte nog med det, jag va så nervös för hur han skulle bete sig mot figgen när hon inte belönade honom, men han accepterade det och gick jättefint vid min sida in till stigen igen!   


Sen kanske han hade lite för många köttbullar i öronen, för hans teamwork med mig kunde vart snäppet bättre o han ska kunna unna mig några sekunders uppmärksamhet, men jag är så sjukt nöjd med markeringen så de slår allt ändå!   

Jag fick höra av domarna, (usch den ene gillade jag verkligen inte...) att jag har en väldigt bra sökhund, som kommer bli riktigt duktig när han insett att vi är två i teamet! Och det var väl kul o höra, men inte just när jag var som mest besviken efter söket.. Vi fick betyg 5 av den ene och betyg 0 av den andra, tyckte att 0:an va lite väl låg, men men.. vi hade inte kommit vidare på två 5:or ändå..


Budföringen är väl den jag är mest besviken över.. Vi har jobbat så himla hårt på att han ska springa tillbaka till mig igen efter att ha vart hos mottagaren, men idag vart vi lite tillbaka på ruta ett, när mott. sa march så studsar han ut några meter o skäller på henne.. Dumma dumma dumma hund.......   Trodde verkligen att detta beteende va borta, för sist han gjorde så va för säkert 8 månader sen, om inte mer... Tråkigt, men ännu en grej att jobba på..! MEN han tjuvstarade inte, varken från mig eller från mottagaren! Yey! 


Platsen struntade jag i, jag ville inte utsätta oss för den nu när han börjar fjanta sig där lite, så nu kan vi träna hårdare på den till nästa tävling!


Lydnaden då! Min heta heta kille är så rolig ibland så man kan ju bara skratta åt honom!

Linförighet: Två gånger på första sträckan var Biz helt övertygad om att det var framförgående vi skulle göra, så han gled ut lite fint i kopplet, men efter första vänstermarchen så fattade han att de va fot vi höll på med   Och efter det så gick han strålande, ngt trängande, men åh va gött de kändes!!


Framförgående: Bra transport, ryck ut när jag sa "före" och sen gick han jättebra (ja han drar något!). Det enda dåliga är väl att han inte stannar perfekt utan gör en halvvändning mot mig, men ah va jag är glad att han går som han går! De va SÅ många hundar som inte gick ut i kopplet utan gick typ promenad jämte husse/matte... O de ser så träligt ut.. som om att hundarna varken tycker det är kul eller fattar vitsen med vad dom gör.. Då har jag hellre en dragig het hund!   


Läggande: Återigen så trodde nog lille apan att de va framförgående, han flöt ut ut position men när jag sa ligg så va de som om benen bara drogs in under honom, han la sig skitfort!


Inkallning: Han satt tills dess att jag precis skulle vända upp, då reste han sig o "glömde bort" sin uppgift.. Också en besvikelse, har jobbat så mycket med stadgan i inkallning nu på senaste, o ändå reser han sig.. Ingen inkallning där inte! Mer att jobba på tills nästa gång!


Apport: Galopp ut och galopp in, men han va tvungen att slå till den med tassen innan han tog den.. Nåt som händer väldigt sällan annars...!


Hopp: Åh så fint han gjorde det, nästan! Hoppade ut bra, satte sig utan att backa, väntade på mitt kommando tillbaka (vilket han inte gjorde sist vi tränade, så de va as bra!) Men han va tvungen att skälla tre skall under återhoppet, säkert nån typ av frustration över att inte fått belöning på hela tiden!


I det stora hela, nu när jag fått fundera över allt som hänt så är jag nöjd ändå! Visst hade en uppflyttning till lägreklass suttit fint, meeeen vi kommer! Pratade lite med Christel, som har Leagårdens kennel, o hon tyckte min Biz va en fin kille! Hon tittade på honom i uppställd position och i trav, o kollade så att han hade alla sina tänder! Han kommer bli en stilig o duktig herre när han blir stor!   


   

Tjipp hej! Imon ska jag kolla på Jippie när han går sitt MH, de ska bli sååå intressant att se hur han är mot Biz MH!


Ovido - Quiz & Flashcards