Alla inlägg under september 2011

Av Susanna Gälldin - 24 september 2011 21:21

Ja vilken sjukt innehållsrik dag det har vart idag...!


Dagen började och slutade dock mycket bra! Klockan 8.15 hämtade jag Hanna o ett gäng hundar! Vi åkte till A6 golfklubb för att gå en mysig morgonpromenad! De som hade roligast var nog Liam o Biz! Jädrar va de sprang! Kompeace, Stumpen o Ella var väl måttligt roade av pojkarnas springlek! Jag blev sjukt impad av Biz då han va långt före oss andra, stannar upp o tittar lite framåt, jag kallar in honom, o då ser Hanna att de kommer en man med en hund gående mot oss! *dutti hund*    


Efter våran promenad på drygt en timma, så satte vi oss o käkade våra sjukt goda räkmackor från City gross! Ojoj vilken supernice frulle! Sen efter en hel del snack om allt o inget så va dde dags att köra hem Hanna igen för klockan började bli dags för sökträning!  Tack fina Hanna för en grymt mysig morgon!    


Sökträningen idag va så jäkla grym! Vilken rolig hund jag har! Idag körde jag lite blandade skick, några klappar, några "är de nån i skogen" o två luringar! Han är så skön för om han inte riktigt kommer ihåg vart han hörde el. såg figgen så är han kvar på djupet o letar tills han hittar figgen, han kommer inte tillbaka till mig direkt o frågar va han ska göra, utan han jobbar på självständigt ute i skogen! Sista skicket blev så himla superduperbra! Jag frågade lite halvhögt "är det nån i skogen" (inget svar) sen skickade jag honom, o han sprang helt rakt ut o kom precis på figgen som låg dold! Finaste killen!!!!!!! Nu hade jag honom inte heller i koppel under transporterna till nästa skick, utan han höll sig i skinnet o lyssnade på vad jag sa! Ojoj, detta blir nog bra!   


Väl hemma (typ kl 16) satte jag igång diskmaskinen o fixade lite, tänkte hoppa in i duschen o skriva lite i bloggen, ja ta de lugnt helt enkelt! Men icke sa nicke! Klockan 16.47 ringer mobilen, det är pappa, han säger lungt att Diva nog inte kan träna imon, för hon har sprungit bort... jag fattar inte först vad han menar, men inser sen att hon dragit på nåt vilt när han plockat svamp i skogen i Bunn... Jag slängde mig i bilen o åkte fort som tusan dit. Ut i skogen där pappa stod, han visade vart hon stuckit, sen tog han bilen o åkte o letade, jag tog Chad o gick i skogen o ropade på henne. Hörde i syne (?!) att hon gnällde, el. att hon kom springandes i buskarna.. han se framför mig hur hon låg i nåt sumpdike o försökte komma upp men inte kunde, eller hur hon blivit sparkad av en älg, el uppsprättad av ett vildsvin... ojoj.. hur skulle detta gå.. Jag gick tillbaka till utsprungsplatsen, o gick åt andra hållet. Jag kom ut på ett kalhygge, ropade några gånger. Bestämde mig sen för att klättra uppåt, o sen upp i ett älgtorn för att se bättre. Ropade några gånger, började tappa hoppet... Då när jag vänder mig om o ska klättra ner, DÅ KOMMER HON GÅENDES FÖR BACKEN!!!!!!!! Vilken enorm lycka!!!!!!!! Dumma, fina, älskade malle <3


Nu har jag smällt i mig snart två glas vin, en tapas tallrik, goda oliver, tittar på "tack för musiken" o njuter av Lasse Winnerbäck! <3


Vilken sjukt innehållsrik dag..... Nu laddar jag inför Åsa Emanuelsson-kursen imon! Ska bli as nice!


Tack o hej för idag!

Av Susanna Gälldin - 4 september 2011 18:53

Tjo!


Nu är Biz o jag hemma efter en helg i fina Snogeholms strövområde, där vi har umgåtts med Biz syskon o deras ägare! Det var 7 syskon av 9 på plats, de tycker ja är superbra gjort!


På fredagen när Biz o jag kom fram så va klockan "middag", så en snabbkiss av Biz, o sen in o umgås! Efter maten gick vi en promenad, o släppte några av hundarna på ett stort fält, det va supermörkt, så de va bara att känna under magen på hundarna om det va en tik el. hane som man fångat ;) Men alla fick med sig rätt hund hem hoppas jag!!


Vi var några som sov i huset, o några sov i stallet! Biz sov i bur under nätterna, o de funkade super, även om jag låg i överslafen på våningsängen! Han skällde lite i lördagsnatt (då det gick massa barn till toaletten som låg utanför vårt hus).


Lördagen började vi med att gå en promenad innan frukosten, sen körde vi igång med sök-introduktionen ;) Alla va så duktga, o kelpiesar är verkligen sååå passande för att träna sök! Det va så kul att se hur de utvecklades från första "passet", till andra, då de tittade efter figgen från stigen, superkul! Biz visade sig från sin bästa sida o fick köra 4 skick i första omgången o 4 skick i andra! Superbra med nya figgar!


Vi hann även med att grilla, gräva, simma o busa under lördagen! Mari hade lite utställningstips och vi tränade lite lydnad (men vid detta laget va Biz helslut så kraven blev ganska minimala!)


Biz han simmade som aldrig förr! Han bara drog ut i vattnet, längre o längre ut simmade han ;) Han har väl lärt sig av "storasyster" Diva! Hon skulle vart sååå stolt! O han grävde o grävde o grävde.... Käre nån, han hade sand överallt, det liksom kom sand krypande ut ur ögonen sent på kvällen ;) O de blev ju inte bättre av att han o Blaise låg på stranden o kramades! Men åh så kul de hade!


Biz fick nog chans att leka med allihopa, på tu man hand! O han funkade superbra ihop med allihopa, så himla skönt att han inte är så hanig än att han måste rida på tikarna eller gruffa med hanarna! Hoppas han förblir en snäll pojke!   


Idag började vi dagen med en 45 min promenad (helt underbara vandringsleder!). På schemat idag va det spår! Vi la två spår var, ett rakt på öppet fält, sen la vi i skogen me, då hade jag två 90 graders vinklar, några godisar fanns det även i spåren. Tycker han spårar fint, lite slarvig, o hög nos stundtals, men spåret tänker jag inte lägga ner så mkt tid på ändå, så bara han spårar okej så är jag nöjd!


Vi avslutade dagen med mat och gruppfoto! Vilka himla samlade kelpiesar vi har! Innan vi åkte hem så fick Biz o Buza springa av sig i skogen!


Vilken sjukt underbar helg jag o min hund har haft! Tack alla inblandade!

Jag tog tyvärr inga foton, men det var det många andra som gjorde, så så småningom kommer det nog in nån bild i bloggen efter helgen, annars kan man alltid kolla på www.australianmates.se :)


Hej hopp!

Ovido - Quiz & Flashcards