Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Spår, sök & uppletande

Av Susanna Gälldin - 17 november 2012 16:45

Ja igår va hundarna o jag på IHKP och lekte med Sandra o gänget! Ella fick en egen promenad innan de andra kom, så kunde även Biz få känna sig som ensamhund på sin promenad! Biz o Jippie fick rusa av sig på ett fält, de leker absolut inte men de springer med varandra, o de är så himla skönt! Men jag märker på Biz att han tycker det är jobbigt när Jippie hindrar honom från att springa till mig, samt han tycker de är jobbigt att få liksom närkontakt med honom, hormonpojkar   


Sen fick Biz sitta i bilen medans Jippie tränade, men Ella fick följa med som hejjarklack   Hon fick även träna lite konster med Sandra, o hon blir så himla nöjd med att bara få vara med lite! Snuffsan min   


Biz fick börja med att träna framåtsändning. Vi har iprincip precis börjat med det, så vi delar upp de i att dels på mitt "framåt" springa ut mot en boll som ligger ca 17 steg bort. Och så leker vi där, o gör om övningen 3-4 ggr. Det jobbiga där är transporten innan jag säger "framåt", där vill han gärna smita iväg, så jag får lägga mycket vikt vid att belöna en bra position i transporten. Pillidill! Sen gjorde vi även lite saktagång, o där gör jag som så att jag har en boll en bit framför honom, ställer mig bakom honom och säger "sakta" samtidigt som jag börjar röra mig bakom honom, o han har fattat vad sakta betyder så han smyger fram, o när jag är nöjd säger jag stanna och så går jag o hämtar bollen som han får hos sig. Ska börja utöka dessa avstånd, längre avstånd till bollen samt att han ska få gå sakta lite längre.


Sen avslutade vi det passet med rullmarkeringar. Med nya goa rullar, som han ej kan slänga med o leka med. På 5 skick så tog han sin egen rulle 2 ggr, o det i samband med att fig. "slog" honom på nosen då han överföll denne med pussar... Undrar om han har kopplat ihop slag på nosen med att ta sin egen rulle? Kan man be figgar på tävling göra de me   Nä skämt o sido, han gjorde alla markeringarna bra, fick tjata in rullen nån gång, men sista vart superbra! Fort ut o letade, hittade fig. tog lösrullen på marken o fort in till mig, släppte ej rullen utan kom nästan lekmorrande hela vägen till mig, o sen fort ut på påvis, min lille pöjk   


Idag har vi lekt ensamma på hundklubben! Jag började med att lägga varsina spår till dom. De va ett tagsen Biz spårade vanligt, han fick fyra snusdosor + slutdosa. Fick hjälpa honom med första vinkeln, han springer ju som en gnu, får ju för sjutton vira linan flera ggr o i med hälarna. Får nog börja lägga lite längre spår, detta va kort med 3 vinklar, på ganska öppen yta o liggtid ca 25 min. Men nån som kan spåra får gärna hänga med o hjälpa mig nångång!

Ella spårar som en liten gud! Hon går i spårkärnan nästan hela tiden, över o under grenar, upp på stora stenar sov. Så himla duktig! Hon blir så glad när hon får vara med o vara duktig !   


Avslutningsvis blev det ett uppletande på parkeringen! 4 föremål, nästan alla på 50m. Han tycker verkligen att uppletande är KUL! Grym fart, o när han hittar nåt så kommer han i 700 knyck o lämnar av (avlämnandet kunde väl bli ngt bättre, men bara glädje finns är jag nöjd!).


Nu ska vi ut o gå i Huskvarna city, jag drar mig mot gatubelysningen nu om kvällarna!

Take care!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gälldin - 1 november 2013 10:36

Ja käre nån va de känns tomt, men ändå så himla rätt. Ella skällde och vaktade mycket, och de gick aldrig få tyst på henne, så de kommer kännas tomt nu när bara Biz finns kvar..! Jag tänkte ge er mina tankar om Ella, och även MASSA bilder på min vack...

Av Susanna Gälldin - 28 oktober 2013 18:33

Ja då va lägredebuten gjord! Men absolut inga poäng att skryta med direkt!   Lägrehundarna var samlade till kl 10, och drygt en timma senare började vi med våran lydnad. De va roligt för då fick jag chans att se några högrehundars uppletande! All...

Av Susanna Gälldin - 8 september 2013 17:26

Ja nu är de hög tid att sätta igång med skotträningen på riktigt! Plats med skott ska bli en plättlätt grej för Biz o mig! :)   Så va passar bättre en söndag än att åka upp till klubbens MH! Började att köra ett uppletande i en skog ganska långt ...

Av Susanna Gälldin - 7 september 2013 13:19

Ja de går troll i våra tävlingar.. alltid är de nåt.. de kändes så SJUKT bra igår.. Alla platser jag la va stabila, huvudet ner i backen (trots jag inte bad om de) och fokus på MIG! Men så går han upp idag och luften bara åkte ur mig.. Jag va så besv...

Av Susanna Gälldin - 17 augusti 2013 17:29

Jahopp då va årets klubblagsturnering avgjord! Och som vinnare stod "mitt" Jönköpingslag! Åh va stolt jag som lagledare är över oss! Min o Biz prestation va helt okej! Vi började ju med en skrattretande platsliggning... Där Biz efter att jag vänt...

Ovido - Quiz & Flashcards