Alla inlägg under december 2012

Av Susanna Gälldin - 30 december 2012 20:09

Ja jag kan ju inte skryta med att jag skriver kontinuerligt i bloggen, meeen nu kommer de lite smått o gott   


Gårdagens sökpass kändes gott i hjärtat! Började med en lösrullefig på vä sidan. Där sprang han ut fint och hittade pappa, tog rullen men sen började han fjanta (trodde vi från stigen..) Men i själva verket va det så att antagligen va där en tappad godis som han va tvungen att smaska i sig! Så pappa sa apport till honom o då tog han rullen o stack in mot stigen (o nu är det alltid lika nervöst, ska han komma hela vägen till mig med rullen, eller ska han släppa den en bit ifrån o vilja gå på påvis?) Så både mamma o jag började röra oss bort från honom, o han kom så fint o snabbt in med rullen   Kampkampkamp med rullen o sen ut på påvis!!! Min reeeediga kille   Sen körde vi på med hitta efter det! Hade med våran nya sökkompis, o de va inget konstigt heller (han har ju vart lite fjantig med nytt folk i skogen... kelpie (?) som han är) Som avslutning körde vi en fullmarkering med den nya rullen, mamma sprang iväg på stigen o satte sig = taggad Biz! Iväg som ett spjut, fram till figg, tog rullen, o fort fort tillbaka utan att spotta ut rullen! Sen super-duper-mega påvis på det!   Sen hade vi ju endel kommunikationsproblem från fig till stigen o när jag inte hade 100 koll på honom så sprang han o pissade... Men ett kortkoppel på det så kanske vi slipper endel småbråk? Vi ska testa oss fram! Vi kommer bli faaaarliga   


Vad har vi mer gjort då? Jo vi har ju spårat lite med! Har haft problem med att han inte markerar pinnarna på ett korrekt sätt.. Så jag har försökt göra dom mer intressanta genom att ha med pinnarna i ett uppletande (bra el dålig vet jag ej..) Men jag la ett spår som va rakt ca 70m sen 90 grader vinkel vänster, rakt 70m och 90 grader vä vinkel igen och 70 m rakt på det. (ca mått). La först ut en snusdosa, sen en pinne en bit innan första vinkeln. Snusdosan ställde han sig vid  viftade på svansen som han brukar, sen gick vi vidare mot första pinnen. Han noterade det men tänkte sen gå vidare (jag har honom i ett 2 m koppel än sålänge så jag har bra koll på vad han ser) Innan har jag sagt apport till honom när han ignorerat pinnen, men denna gången stod jag bara o väntade på att han skulle ta den. Tillslut tar han den o jag blev SÅÅ glad! Massa kalas o godis o bus med pinnen! Jahopp sen fortsatte vi mot vinkeln, o den vart inget bra, han snurrade o snurrade, o kom sen tillrätta.. hittade en snusdosa på vägen o fixade andra vinkeln super! Hittade en dosa till o sen va de dags för pinne nr 2.. O när han hittar den tar han den direkt i munnen o kommer glatt till mig! KALAS!!!!!   Sista biten spårade han perfekt, o då menar jag verkligen perfekt i spårkärnan (sträckorna innan vallade han en del, eller hur man säger!). Kanske kan bli en spårhund av honom oxå!


Idag har vi tränat brukslydnad! Vi va på en lekplats hemmavid. Började lite lätt med fot, bara för o värma upp! Forstatte med Framförgående (som vi inte gjort på SÅÅÅ länge...) Jag har mest haft fokus på framåtsändandet o lite missat att träna på att bara gå "före", vilket jag fick känna på idag... Som skjuten ur en kanon stack han på mitt förekommando, o jag förstår honom, de är inte jättestor skillnad på före o framåt (när man som taggad kelpie endast lyssnar på den första bokstaven   Så jag körde före två gånger o kände sen att jag va tvungen o fundera lite på om jag ska jobba på framförgåendet eller skita i de o satsa på framåtsändandet..! Vi körde lite saktagående emellan, o där får jag nog oxå börja fundera på belöningsplacering osv, ibland går han SÅÅ fint o sakta, men ibland så rinner benen iväg! Men tycker ändå han är duktig med tanke på hur lite vi tränat det!


Sen plingade det till i skallen på Sanna! Om jag sätter koppel på Biz, o går transporten så som vi gör till Framförgåendet, men ist för att säga Före säga Sakta? Vad händer då? JO han går sitt finaste framförgående han någonsin gjort!! Rätt eller fel att säga sakta när jag har koppel på honom, ni som kan? Men jag vart glad för stunden!

Vi fortsatte vår träning med att ta fram tungapporten, o alltså han bara imponerar mer o mer, inte en enda gång (jo en fast då plockade han upp den fort igen) släppte han den! För att göra den lite roligare så slängde jag iväg den ca 2.5 meter, o sa apport, Biz gallopp ut, tog den utan att gnälla, o sen banne mig gallopp in till mig   Satte sig i position o då tog jag den ganska fort o mega belöning! Finaste apan! Han fick även sitta i position o hålla i apporten typ 10 sek! Tuffsis   


Sen hade jag ju även skall/tyst på träningsschemat! Började med att träna på tyst (det läste jag i Canisboken igår att man visst ska träna på!!) Så jag satte honom i pos. o sa tyst, klick o godis.. fortsatte så men längde tyst o klicket. Satte sen ihop skall o tyst, o i slutändan satt han i position, skällde 2 skall (SITTANDES!) jag sa tyst o han tystnade (godis) sen skall igen 2 skall (även de sittandes!!) o Sen värsta mega belöningen GRISEN!!!!!! Va så nöjd o glad efter denna träning!


Nu sitter jag ensam i lägenheten, varken sambo eller hundar är hemma..   Jonas är i Göteborg där han ska fira nyår imon.. o hundarna är hos mamma o pappa där de ska va imon när jag är på praktik (7.30-22) hinner iaf hem till tolvslaget! Vi va hos farmor ikväll, käkade pizza o spelade kort! Mysigt!


Gott nytt SMÄLLFRITT år önskar jag er alla mina fina vänner!   


En trött Biz (när han väl slappnade av) hemma hos farmor! Då däckar man under bordet ;)


 

En totalt avslappnad Pigge-Piggelin hos farmor!


 

Hund ? Monster ? Gremlings ? Ellabellabus kan konsten av slappa!


   

Hihi Biz nya sökrulle (ärvd av Diva) till vänster & Jippies nya fina minipluttrulle till höger   Kelpiekillarna!

Ovido - Quiz & Flashcards