Alla inlägg under november 2012

Av Susanna Gälldin - 17 november 2012 16:45

Ja igår va hundarna o jag på IHKP och lekte med Sandra o gänget! Ella fick en egen promenad innan de andra kom, så kunde även Biz få känna sig som ensamhund på sin promenad! Biz o Jippie fick rusa av sig på ett fält, de leker absolut inte men de springer med varandra, o de är så himla skönt! Men jag märker på Biz att han tycker det är jobbigt när Jippie hindrar honom från att springa till mig, samt han tycker de är jobbigt att få liksom närkontakt med honom, hormonpojkar   


Sen fick Biz sitta i bilen medans Jippie tränade, men Ella fick följa med som hejjarklack   Hon fick även träna lite konster med Sandra, o hon blir så himla nöjd med att bara få vara med lite! Snuffsan min   


Biz fick börja med att träna framåtsändning. Vi har iprincip precis börjat med det, så vi delar upp de i att dels på mitt "framåt" springa ut mot en boll som ligger ca 17 steg bort. Och så leker vi där, o gör om övningen 3-4 ggr. Det jobbiga där är transporten innan jag säger "framåt", där vill han gärna smita iväg, så jag får lägga mycket vikt vid att belöna en bra position i transporten. Pillidill! Sen gjorde vi även lite saktagång, o där gör jag som så att jag har en boll en bit framför honom, ställer mig bakom honom och säger "sakta" samtidigt som jag börjar röra mig bakom honom, o han har fattat vad sakta betyder så han smyger fram, o när jag är nöjd säger jag stanna och så går jag o hämtar bollen som han får hos sig. Ska börja utöka dessa avstånd, längre avstånd till bollen samt att han ska få gå sakta lite längre.


Sen avslutade vi det passet med rullmarkeringar. Med nya goa rullar, som han ej kan slänga med o leka med. På 5 skick så tog han sin egen rulle 2 ggr, o det i samband med att fig. "slog" honom på nosen då han överföll denne med pussar... Undrar om han har kopplat ihop slag på nosen med att ta sin egen rulle? Kan man be figgar på tävling göra de me   Nä skämt o sido, han gjorde alla markeringarna bra, fick tjata in rullen nån gång, men sista vart superbra! Fort ut o letade, hittade fig. tog lösrullen på marken o fort in till mig, släppte ej rullen utan kom nästan lekmorrande hela vägen till mig, o sen fort ut på påvis, min lille pöjk   


Idag har vi lekt ensamma på hundklubben! Jag började med att lägga varsina spår till dom. De va ett tagsen Biz spårade vanligt, han fick fyra snusdosor + slutdosa. Fick hjälpa honom med första vinkeln, han springer ju som en gnu, får ju för sjutton vira linan flera ggr o i med hälarna. Får nog börja lägga lite längre spår, detta va kort med 3 vinklar, på ganska öppen yta o liggtid ca 25 min. Men nån som kan spåra får gärna hänga med o hjälpa mig nångång!

Ella spårar som en liten gud! Hon går i spårkärnan nästan hela tiden, över o under grenar, upp på stora stenar sov. Så himla duktig! Hon blir så glad när hon får vara med o vara duktig !   


Avslutningsvis blev det ett uppletande på parkeringen! 4 föremål, nästan alla på 50m. Han tycker verkligen att uppletande är KUL! Grym fart, o när han hittar nåt så kommer han i 700 knyck o lämnar av (avlämnandet kunde väl bli ngt bättre, men bara glädje finns är jag nöjd!).


Nu ska vi ut o gå i Huskvarna city, jag drar mig mot gatubelysningen nu om kvällarna!

Take care!



Av Susanna Gälldin - 11 november 2012 16:32

Ja tankarna snurrar lite! Jag har vart o hjälpt till som skrivare på skyddshundarnas brukslydnad idag. Ett himla roligt uppdrag! Att få se alla detaljer på nära håll! Och att stå jämte en domare o höra vilka detaljer som man ska tänka på osv! Jättenyttigt! När mitt uppdrag var slut för dagen så fick mina djur komma ut o kolla av läget lite! Ella tyckte det va mest kallt att vara ute, men i bilen skulle hon inte vara ;) Hon fick va med en bra stund ute och även inne på prisutdelningen, det finns alltid nån som hon charmar! Fick några goa skratt på grund av hennes halsband ;) "Rottweiler i fickformat", min finaste lilla rotta! När Biz kom ut så var han överallt o upp o ner fram o tillbaka! Shit man kunde tro att han suttit still i flera veckor ;) Han tyckte det såg himla kul ut nere på skyddsplanen! Gubbar som sprang o hundar som skällde! Kul lek! Men de sista momentet är när figgen flyr och när hunden är påväg så skjuter den ett skott, de hade jag missat.. Biz blir inte galet rädd, vill inte fly direkt, men han blir låg och från att flängt omkring bli stillasittande vid mina fötter... Sen kom nästa tävlande in på plan o efter ett-två moment så hade han glömt bort skottet. Satt kvar ett skott till samt några moment in på tredje hunden. Sen gick vi ner på andra plan o tränade lite, o då vart de full fart på honom igen! Vi körde lite fritt följ på den plaskblöta planen, större delen av alla skyddshundarna satte sig segt eller inte alls då det va blött! Så jag ville testa min lille kelpiefis, o han satte sig (kanske något bakom mig) i alla halter! O då valde jag inte de torraste ställena ;) Körde inkallning, där måste jag ha något bakom honom, iaf när jag tränar själv, för det är stor chans att han reser sig innan jag vänder om. Men bara han sitter så gör han resten Superbra! När inkallningen va klar o jag sa okej på leksaken så smäller det igen, o leken försvinner.. Han tar knappt heller godis i det läget :-/ Jaja vi sprang bort till hoppet, och tränade bara på ett uthopp, jättefint och när leksaken kommer flygandes så noterar han det, men leken finns fortfarande inte kvar.. Till sist så körde vi lite läggande o ställande i fart. Jag skickar honom runt en stolpe och varierar att belöna direkt eller att kommendera stå el ligg. Han gjorde allt skitbra idag, nåt skall kom det, men oj va vi har jobbat på de! (För en månad sen kunde vi inte leka den leken, att skicka runt stolpe för han bara skällde o skällde och jag blev toookig!!! ). Nu sitter vi i soffan o försöker få tillbaka värmen! Hade tänkt dra ut på en långpromenad ikväll, meeen detta mörker o denna kyla gör att vi nog sparar den promenaden till imon ist! Tittar jag på Biz så känns han inte så krävande efter dagens påhitt! Tack för idag! Imon blir de träning med Sandra o gänget! Ska nog testa en ny grej med rullmarkeringarna imon! *hoppas hoppas*

Av Susanna Gälldin - 9 november 2012 20:34

Ja nu har de gått två veckor sen Lydnads KMet.. o jag ler fortfarande när jag tänker på vår linförighet! Vi hade "den där" kontakten hela vägen runt o den känslan är fin!   


 

Linförighet. Visst är han fin! Tycker han hade superbra position hela vägen! Jag var även duktig som höll kopplet i "normal" höjd, dock hade jag det ngt för kort enligt domaren..


Men allt om KM drog jag ju i förra inlägget, nu har jag en ny fundilering, eller några!

SKALL: Han skäller bra, men helst ståendes, HUR har ni gjort för att få hunden att skälla även sittandes? Det jag testat nu är att ha honom framför mig, och att jag har en boll mellan fötterna, han får ta den när han sitter o skäller minst ett skall.. kan ev bli två, men sen tar de lixom stopp..   


MARKERINGAR I SÖKET: Vi tränade sök i tisdags, hade då med en helt ny (för Biz) figge. Sandra va med som figge oxå och hon hade även lille Wille med sig i skogen. Jag skickade första skicket på Sandra (höger sida) och han tog lösrullen fint, men han hann uppmärksamma att Wille var med o blev då lite osäker på vad han skulle göra, om han skulle pussa på bebisen eller komma till matte med lösrullen! Han släppte rullen och jag ropade in honom o skickade om på samma sida = klockren markering! MEN sen skulle jag ju skicka på Gerd (figge nr 2.) han sprang ut på henne, men totaldissade rullen som låg tätt intill henne. Jag ropade in honom (fick stopp på honom precis innan han tänkte dra över till Sandras sida...) Skickade på Gerd igen, men då skulle han inte ut på henne utan gjorde en lov o tänkte dra till Sandra o Wille, SKREK till på honom o fick tillslut ut honom på Gerds sida. Han tog rullen o kom in. Sen när jag sa "visa" så skulle han återigen dra över till Sandra o Wille... Så vart det typ hela passet sen.. Han har aldrig dissat en figg på de sättet innan, undra om det berodde på att Sandra hade med sig Wille? Förutom olydigheten (?) på vissa skick så fick vi till nåt riktigt bra på slutet. Avslutade med att Gerd gick ut i skogen från stigen (extrem retning) så satte hon sig relativt synligt bara 15 m ut. Den markeringen blev superbra, skönt att avsluta med nåt bra!


Men min fundering efter det passet va ju självklart varföööör gjorde han som han gjorde, va det bara tillfälligt eller är han i en ny "rolig" period..? Nu ska vi träna sök imon igen, bara med kända figgar men ändå.. Hoppas känslan är bättre än sist!


Idag har vi vart i Gränna o gått en trevlig promenad o tränat på en fotbollsplan! Har har både ljusa o mörka stunder min lille apekille   


 

Inkallning - tjohoooo   


Tack för idag!

Bye bye

Ovido - Quiz & Flashcards