Direktlänk till inlägg 4 maj 2013

söktävling

Av Susanna Gälldin - 4 maj 2013 14:12

Ja nu är vi precis hemkomna, Biz o jag, från Mariestad. Måste skriva av mig här för att bearbeta vad som hänt tror jag..


Kan säga att jag går från lipande över hur otroligt stolt jag är över min sökhund, till lipande över att marginalerna inte var på våran sida idag heller..   


Men om vi börjar med söket! Drog nr 2, en urgullig träapport i nyckelrings-format! Både spår o sökhundarna drog från samma lottning så Biz o jag fick starta som nr 1 i söket.


Domarna, tävlingsledaren och publiken drog iväg o Biz blev alldeles tokig! (Tur att inte det ges betyg på framförningen till sökrutan!) Mamma fick hålla Biz o jag kollade rutan. Å så va de dags! Sickade första åt vänster, han gick ut spikrakt och kom in med rullen i munnen! Så GÖTT  Ut på påvis och han betedde sig extremt bra hos fig, inget "godistiggande" eller så! Fin transport in till stigen igen. Ut på höger, spikrakt det med! Sen stövlade jag på, eftersom jag visste att det skulle ligga en fig på den sidan. Kollade ut på andra sidan för jag tänkte skicka där ändå för att det skulle se snyggt ut! Sen ser jag Biz komma lite haltandes, då har han fastnat med frambenet i rullen, o då kände jag lite smått tidspanik, så när han fått ur benet så skickade jag på samma sida igen, för att inte det skulle bli tajt om tid! Ut fint och kom med rullen i munnen! Superbra påvis och samma sak här hos fig! Figgen berömde hur bra han markerat henne! Åh va glad jag blev!   


Ut på stigen igen o så va de slut! Vi använde oss av tiden 1 minut och 48 sek! 3 skick o sen va de slut! Fick beröm av domarna att påvisen va superfina! 10-10 blev betyget och SHIT VA JAG ÄR NÖJD!!!!!!!! (bara de är en enorm vinst!)


Sen va det dags för budföring. Han sprang superfort ut till mottagaren, skällde några skall (?!!) och sen satte han sig, inga tendenser till tjuvstart vad jag kunde se, och sen när mottagaren sa march så sprang Biz till mig i 110 km/h, bromsade väl typ 10 m bakom mig! (detta var oxå en grym vinst, att han sprang tillbaka till mig!!) Pga skall o dålig inbromsning så blev betygen 7-6.


Nu va de dags för mitt orosmoment! Platsen! För det första så hade jag glömt att ta med en platsliggningsgodis, så fick luras med lite matpyllor ist! Han la sig bra, lite som en banan, men vadårå! Gick ut på 30 meter och då hade han rest huvudet, men skitsamma tänkte jag de får vi träna på hemma! Han låg med huvudet ner några gånger, o efter ca halva platsen så reser sig hunden näst närmast Biz och SPRINGER till sin matte... Biz blev så himla överraskad antagligen för han ställde sig upp och började gå mot mig. Sen stannar han när han gått ca 7 meter o så står han där o glor.. för att sen efter ett litet tag lägga sig ner med hakan i backen, sen låg han så resten av tiden! 0:a där då.. MEN han kunde lika väl sprungit efter hunden, typ lekbeteende, men han valde att stå kvar o sen lägga sig! Men ändå så j*kla SURT när jag äntligen vågade lägga plats!


Linförighet: Jättebra fokus, de va nån sväng han missade halten o satte sig ngt segt, o sista helt om halt kunde vart mkt snyggare. Men 9-7,5 blev betygen och jag är supernöjd!


Framförgående: Bra företransport, halvkassa halter eftersom han vände upp mot mig och tog till och med nåt steg mot mig. Men i övrigt är jag nöjd! 7-6,5 i betyg.


Läggande under gång: Dålig transport, kändes som han flöt ut ordentligt, men bra läggande. När jag vänder upp så ser jag att Biz han står upp och är påväg mot mig.... SUCK! De va tydligen en fluga som retat honom (känsliga lilla kelpieapa!) Betyg 0.


Inkallning: Som oxå vart ett "orosmoment", ska han sitta kvar eller inte! Jorå han satt så fint och stabilt så! 9-9,5 i betyg.


Apportering: Lekte något vid gripandet samt liiite tugg (Han som aldrig tuggar!????!) Betyg 8,5-8.


Hopp: Usch usch usch....... Uthoppet blev liksom snett, och så satte han sig inte på mitt första kommando... Så han satt ju helt fel för ett återhopp.. Så när jag sa hopp så gik han så fint runt och satte sig.. Betyg 0...


Jag är väldigt nöjd över hur han fixar hela programmet, de va inte många minuter mellan budföring, plats o lydnaden ändå. Han höll ihop fint mellan momenten och jag tror att jag hittat lite nya tävlingsrutiner som passar oss!


Vi fick betyget Godkänt med 181p. och för uppflytt krävs 224p. Så = med plats, hopp och läggande hade vi haft GRYMMA poäng..! OM OM INTE FANNS!


Biz är nu en trött hund, som ska få vila idag o imon. Sen jädrar är vi på de igen! Surt bara att de finns så få sökappeller att anmäla till   (de va ju lite därför jag ville upp till lägre eftersom de finns fler tävlingar...)


JAJA, han är min finaste lilla prins ändå, jag kommer att älta detta, men även glädjas över vissa saker!   

 
 
Ingen bild

Gunvor

4 maj 2013 19:09

Vet du att ni gjorde BRA i från er! Vet inte hur rutinerad du är med brukstävlingar? Härligt att söket sitter. Det känns som om det här med läggandet är "osäkert". Vad gäller platsliggning så kan ju det hända! Jag ser det som att ägarna "chansar" när hunden går upp direkt. Biz fattade nog att det inte var rätt eftersom han stannade och la sig. Mitt råd är att köra låånga platsliggningar vid träningar! 10-15 minuter, oavsett om andra hämtar sina hundar! Och när du är ensam och tränar. Går han upp så ta han lugnt tillbaka och kommendera! vitsen är att få hunden att "tänka": Plats, då ska jag ligga lugnt , tråkigt, tills matte kommer oavsett störning, då blir det belöning! Ofta tränar man det tävlingdmässigt, 3 min. Då känner hunden det på sig. Men om den är van att ligga 10-15 min så förväntar den inte det! När man är ensam vid träning, så gå iväg till bilen m m,gör massa annat. Går Biz upp, tillbaka lugnt och börja om. Du kanske gör allt detta? Annars prova. Jag vet hur mycket jag fick jobba med farmor Yatzi, hon var inte lätt !! Nästa gång fixar ni det!

Susanna Gälldin

4 maj 2013 20:39

Biz är min första brukshund, detta är helt nytt för oss båda! Så visst är jag nöjd! Vi har haft lite jobbigt med platsen eftersom han inte riktigt fattat va han ska göra, men fick lite kvitto på att han ändå fattade vad platsen va idag, annars hade han nog inte lagt sig igen utan kommit till mig..! Vi ska öva öva öva nu!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gälldin - 1 november 2013 10:36

Ja käre nån va de känns tomt, men ändå så himla rätt. Ella skällde och vaktade mycket, och de gick aldrig få tyst på henne, så de kommer kännas tomt nu när bara Biz finns kvar..! Jag tänkte ge er mina tankar om Ella, och även MASSA bilder på min vack...

Av Susanna Gälldin - 28 oktober 2013 18:33

Ja då va lägredebuten gjord! Men absolut inga poäng att skryta med direkt!   Lägrehundarna var samlade till kl 10, och drygt en timma senare började vi med våran lydnad. De va roligt för då fick jag chans att se några högrehundars uppletande! All...

Av Susanna Gälldin - 8 september 2013 17:26

Ja nu är de hög tid att sätta igång med skotträningen på riktigt! Plats med skott ska bli en plättlätt grej för Biz o mig! :)   Så va passar bättre en söndag än att åka upp till klubbens MH! Började att köra ett uppletande i en skog ganska långt ...

Av Susanna Gälldin - 7 september 2013 13:19

Ja de går troll i våra tävlingar.. alltid är de nåt.. de kändes så SJUKT bra igår.. Alla platser jag la va stabila, huvudet ner i backen (trots jag inte bad om de) och fokus på MIG! Men så går han upp idag och luften bara åkte ur mig.. Jag va så besv...

Av Susanna Gälldin - 17 augusti 2013 17:29

Jahopp då va årets klubblagsturnering avgjord! Och som vinnare stod "mitt" Jönköpingslag! Åh va stolt jag som lagledare är över oss! Min o Biz prestation va helt okej! Vi började ju med en skrattretande platsliggning... Där Biz efter att jag vänt...

Ovido - Quiz & Flashcards