Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Skotträning

Av Susanna Gälldin - 8 september 2013 17:26

Ja nu är de hög tid att sätta igång med skotträningen på riktigt! Plats med skott ska bli en plättlätt grej för Biz o mig! :)


Så va passar bättre en söndag än att åka upp till klubbens MH! Började att köra ett uppletande i en skog ganska långt bort från MH-banan. Biz gick som ett skott (haha!) i rutan, tog in två grejer ganska fort, sen den tredje, men den fjärde (som låg i ett av hörnerna) tog många skick innan han kom ut på djupet, troligtvis blev han störd av en stig som gick mitt i rutan, samt att han började bli trött! Men jag matade ut honom o när jag såg att han fick nos på grejen så sprang jag upp till min stig igen och fick in honom fint i pos :) Duktiga fina Biz, de va fasen inte många månader sen som han kunde ställa sig och tokskälla på mig när han tyckte jag skickade på samma ställe, nu går han ut varje skick utan att ifrågasätta! <3


Sen passade jag på att platsträna, utan skott. Bestämde mig för "hakan-i-backen-plats", men jag märkte ganska snart att de inte skulle funka, Biz är extremt flåsig varma dagar och relativt värmekänslig. Så han va tvungen att resa huvdet flertalet ggr för att kunna andas ordentligt. Men eftersom jag lagt honom "plats" så ville jag också genomföra det, 4 min låg han totalt, i slutet låg han bra, så ett "okej" till externbelöningen fick han absolut :) Men har bestämt att varma dagar då ska jag inte kräva hakan i backen, för de blir bara konflikter, o de har vi haft nog med under platsliggningsträningen!


På MH:t va de totalt 8 hundar, varav jag skottränade under tiden när 5 av dom hundarna gick. Det som är bra med MH är att det kommer 4 skott ganska omgående efter varandra, sen är de ca 50-60 min tills nästa skott kommer. Jag testade att ha honom först liggande utan hakan i backen. Det fixade han toppen! = springa till externbelöningen! Han fick totalt 20 skott! På ca 50m avstånd, de flesta ggr med skotten framifrån. 


Det jag kom fram till idag var:

1. han ska inte ligga med hakan i backen när vi tränar skott, han blir orolig och vill då helst sticka iväg, eftersom han tycker det blir alldeles för många krav från mig. Så de ska jag inte kräva av honom, än iaf!

2. han har svårt att kampa när det har skjutits, det visste jag dock innan, men testade även av det idag. Han är ingen kampgalning, vilket är lite tråkigt! --> hur jobbar man med det?

3. han har inga -flyktbeteenden- efter skotten, jag kunde träna frittfölj och kryp, samt skicka honom runt saker direkt efter, o de har han inte fixat innan! Wihuu! :)


När den sista hunden gick in på MH:banan så passade jag på att lägga den sista platsen på träningsplanen. När jag hörde att hunden gick på skramlet så visste jag ju att de va spökena kvar bara innan skotten skulle komma. Sen är de alltid lika svårt att räkna ut hur lång tid de tar, eftersom alla hundar är olika. Men jag la honom på -ligg kvar- och stod på ca 8m avstånd, han fick säkert ligga minst 10 min?! innan skotten kom. Och där gick jag och småbelönade hos honom under tiden han låg. När första skottet kom så reste han sig, av ren överraskning, troligen för att han legat så himla länge innan första skottet kom oxå, men jag sa bara lugnt -nej ligg- o då la han sig igen och låg bra de tre sista skotten, sen fick han springa till sin leverpastejburk :)


Är så nöjd med min -skottberörda- kille :) Ska åka upp till klubben även imon, då det antagligen oxå kommer skjutas, plus att jag ska försöka ta mig till diverse skjutbanor här i Huskvarna/Jönköping så fort det passar!


Ni som läser, jag tar tacksamt emot tips på hur man kan träna skotten, det ultimata hade vart om han nångång kommer kunna kampa under skottlossning! ;)


Hoppas ni alla haft en lika underbart skön söndag som jag o hundarna haft! :)

Take care! Tjollahopp!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gälldin - 1 november 2013 10:36

Ja käre nån va de känns tomt, men ändå så himla rätt. Ella skällde och vaktade mycket, och de gick aldrig få tyst på henne, så de kommer kännas tomt nu när bara Biz finns kvar..! Jag tänkte ge er mina tankar om Ella, och även MASSA bilder på min vack...

Av Susanna Gälldin - 28 oktober 2013 18:33

Ja då va lägredebuten gjord! Men absolut inga poäng att skryta med direkt!   Lägrehundarna var samlade till kl 10, och drygt en timma senare började vi med våran lydnad. De va roligt för då fick jag chans att se några högrehundars uppletande! All...

Av Susanna Gälldin - 7 september 2013 13:19

Ja de går troll i våra tävlingar.. alltid är de nåt.. de kändes så SJUKT bra igår.. Alla platser jag la va stabila, huvudet ner i backen (trots jag inte bad om de) och fokus på MIG! Men så går han upp idag och luften bara åkte ur mig.. Jag va så besv...

Av Susanna Gälldin - 17 augusti 2013 17:29

Jahopp då va årets klubblagsturnering avgjord! Och som vinnare stod "mitt" Jönköpingslag! Åh va stolt jag som lagledare är över oss! Min o Biz prestation va helt okej! Vi började ju med en skrattretande platsliggning... Där Biz efter att jag vänt...

Av Susanna Gälldin - 29 juni 2013 21:34

Ja efter dagens "prestation" känns de som om att vi behöver hitta glädjen i lydnaden igen.. Fast många saker gjorde vi bra idag också, men de räckte inte ändå!   Jag drog nr 1, blandade känslor, tycker om 1:an eftersom han då får ligga på en kant...

Ovido - Quiz & Flashcards