Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Funderingar om träning!

Av Susanna Gälldin - 9 november 2012 20:34

Ja nu har de gått två veckor sen Lydnads KMet.. o jag ler fortfarande när jag tänker på vår linförighet! Vi hade "den där" kontakten hela vägen runt o den känslan är fin!   


 

Linförighet. Visst är han fin! Tycker han hade superbra position hela vägen! Jag var även duktig som höll kopplet i "normal" höjd, dock hade jag det ngt för kort enligt domaren..


Men allt om KM drog jag ju i förra inlägget, nu har jag en ny fundilering, eller några!

SKALL: Han skäller bra, men helst ståendes, HUR har ni gjort för att få hunden att skälla även sittandes? Det jag testat nu är att ha honom framför mig, och att jag har en boll mellan fötterna, han får ta den när han sitter o skäller minst ett skall.. kan ev bli två, men sen tar de lixom stopp..   


MARKERINGAR I SÖKET: Vi tränade sök i tisdags, hade då med en helt ny (för Biz) figge. Sandra va med som figge oxå och hon hade även lille Wille med sig i skogen. Jag skickade första skicket på Sandra (höger sida) och han tog lösrullen fint, men han hann uppmärksamma att Wille var med o blev då lite osäker på vad han skulle göra, om han skulle pussa på bebisen eller komma till matte med lösrullen! Han släppte rullen och jag ropade in honom o skickade om på samma sida = klockren markering! MEN sen skulle jag ju skicka på Gerd (figge nr 2.) han sprang ut på henne, men totaldissade rullen som låg tätt intill henne. Jag ropade in honom (fick stopp på honom precis innan han tänkte dra över till Sandras sida...) Skickade på Gerd igen, men då skulle han inte ut på henne utan gjorde en lov o tänkte dra till Sandra o Wille, SKREK till på honom o fick tillslut ut honom på Gerds sida. Han tog rullen o kom in. Sen när jag sa "visa" så skulle han återigen dra över till Sandra o Wille... Så vart det typ hela passet sen.. Han har aldrig dissat en figg på de sättet innan, undra om det berodde på att Sandra hade med sig Wille? Förutom olydigheten (?) på vissa skick så fick vi till nåt riktigt bra på slutet. Avslutade med att Gerd gick ut i skogen från stigen (extrem retning) så satte hon sig relativt synligt bara 15 m ut. Den markeringen blev superbra, skönt att avsluta med nåt bra!


Men min fundering efter det passet va ju självklart varföööör gjorde han som han gjorde, va det bara tillfälligt eller är han i en ny "rolig" period..? Nu ska vi träna sök imon igen, bara med kända figgar men ändå.. Hoppas känslan är bättre än sist!


Idag har vi vart i Gränna o gått en trevlig promenad o tränat på en fotbollsplan! Har har både ljusa o mörka stunder min lille apekille   


 

Inkallning - tjohoooo   


Tack för idag!

Bye bye

 
 
Ingen bild

Mamma ❤

9 november 2012 21:10

Det löser sig, han mognar nog lite sent bara!!

Susanna Gälldin

10 november 2012 09:30

Ja det är väl så!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gälldin - 1 november 2013 10:36

Ja käre nån va de känns tomt, men ändå så himla rätt. Ella skällde och vaktade mycket, och de gick aldrig få tyst på henne, så de kommer kännas tomt nu när bara Biz finns kvar..! Jag tänkte ge er mina tankar om Ella, och även MASSA bilder på min vack...

Av Susanna Gälldin - 28 oktober 2013 18:33

Ja då va lägredebuten gjord! Men absolut inga poäng att skryta med direkt!   Lägrehundarna var samlade till kl 10, och drygt en timma senare började vi med våran lydnad. De va roligt för då fick jag chans att se några högrehundars uppletande! All...

Av Susanna Gälldin - 8 september 2013 17:26

Ja nu är de hög tid att sätta igång med skotträningen på riktigt! Plats med skott ska bli en plättlätt grej för Biz o mig! :)   Så va passar bättre en söndag än att åka upp till klubbens MH! Började att köra ett uppletande i en skog ganska långt ...

Av Susanna Gälldin - 7 september 2013 13:19

Ja de går troll i våra tävlingar.. alltid är de nåt.. de kändes så SJUKT bra igår.. Alla platser jag la va stabila, huvudet ner i backen (trots jag inte bad om de) och fokus på MIG! Men så går han upp idag och luften bara åkte ur mig.. Jag va så besv...

Av Susanna Gälldin - 17 augusti 2013 17:29

Jahopp då va årets klubblagsturnering avgjord! Och som vinnare stod "mitt" Jönköpingslag! Åh va stolt jag som lagledare är över oss! Min o Biz prestation va helt okej! Vi började ju med en skrattretande platsliggning... Där Biz efter att jag vänt...

Ovido - Quiz & Flashcards