Alla inlägg under juni 2013

Av Susanna Gälldin - 29 juni 2013 21:34

Ja efter dagens "prestation" känns de som om att vi behöver hitta glädjen i lydnaden igen.. Fast många saker gjorde vi bra idag också, men de räckte inte ändå!


Jag drog nr 1, blandade känslor, tycker om 1:an eftersom han då får ligga på en kant på platsen och snabbt springa ut och få belöning, MEN man har ju inngen direkt chans att värma upp "på riktigt", jag kände mig iaf stressad eftersom jag vet att de vill komma igång så fort som möjligt efter platsen..


Platsliggningen fick han en 10:a  på, han låg himla bra, ibland även med hakan i backen.

Tandvisning en 10:a, han satt himla fint när domaren kollade <:)


Sen sprang jag ut och belönade och tränade några snabba ligg redan här kände jag att han var på en annan planet.. Jag bestämde mig för att binda upp honom i ett träd  så gick jag bort en sväng, i hopp om att han skulle bli glad när jag hämtade honom igen.. Nja.. glad o glad, han såg ännu en chans att få pissa....


Ingång på plan var katastrof.. Det är nåt som vi VERKLIGEN måste träna på.. Tips på ingångsträning tack! :)


Linförighet: Asså fy vilken tråkig attityd han hade.. gick ca 50 cm ut från min sida och var inte med i varken svängar eller halter.. Visste inte om jag skulle skratta åt eländet eller gråta.. Vi fick betyget 6.5 med kommentarerna "tränger vänster, luft, pendlar, DK, sitter snett"


Läggande under gång: En helt ok transport, mitt "liggord" sa jag med min hårdaste röst jag någonsin använt tror jag, blev förvånad själv när jag kommenderade honom! Betyg 7.5 med kommentarerna "något sakta, sitter före"


Inkallning: Klockren! En klar 10:a


Ställande under gång: Hängde inte med när jag sa fot, fick säga till honom att komma, dålig transport...

MEN återgången var SÅ FIN! Han stod stilla tills jag sa sitt    Vi fick betyget 6.5 och kommentarerna "transport, flera steg"


Apport: Nu tänkte jag på vad den förre domaren sagt (att inte ge den till honom utan han ska ta den). Så jag höll fram den, sa apport o då luktade han på den o tittade åt ett annat håll.. så jag fick montera in den i munnen på honom och då höll han i den 2 sekunder sen rullade den ur munnen på honom.. En 0:a där då..


Hopp: Jätte jättebra! MEN domaren drog ner från en 10:a till en 8:a eftersom jag efter att jag stegat ut och tagit honom i position tog ett ministeg åt höger... SUCK! Alltid lär man sig nåt nytt.. Han sa dock att hoppet var en klar 10:a, o de var de verkligen!


Helhet: Betyg 8:a "Trevligt ekipage"


Allt som allt 154.5p och en tredjeplats.. Jag är jättenöjd med platsen, inkallning, återgången i ställandet och hoppet, resten får vi lägga lite på hyllan o ta en liten paus från de! Körde framåtsändande, hopp-sitt, skall och kryp efter tävlingen, o då va de min goa Biz igen   


Har ni tips på roliga lekar att göra på plan så skriv dom i gästboken :)

Tack o bock!


Av Susanna Gälldin - 16 juni 2013 15:18

Ja idag va vi på Skillingaryd Attila BK och tävlade lydnadsklass 1. Jag hade egentligen inte tänkt att tävla lydnad men nu när jag inte kan tävla sök på ett tag så får vi leka lite på annat sätt!   


Jag drog sjuan (sista ekipage) och kände mig himla nöjd med det! Ville ha ettan eller sjuan! Platsen låg han jämte en stor rottiskille, och denne kille börjar efter ett tag att åla sig på rygg, stirra på Biz, han även ställde sig upp en gång.. Men Biz låg som ett litet ljus!   Min fina fina pojke! Uppsittet va perfekt (eftersom vi knappt tränar på uppsitt så gjorde han de galet bra!) Betyg 10 på platsen.


Tandvisning (oxå nåt man glömmer bort att underhålla i träningen!) Betyg 10 där med!


Linförigheten då, i SPÖREGN... det började regna typ efter våran plats, o med lite uppehåll emellanåt, men inte när de va vår tur, då kom det HUR MYCKET SOM HELST! Jaja.. Första sträckan va fin, tills vänster halt, han glömde nog bort va vi gjorde.. resten kändes helt ok, de va nån mer halt som han inte satte sig i (regn=kallt för liten kelpierumpa). Bara en 7a där..


Läggande under gång gör han alltid superbra! MEN.... precis innan vi gick in på plan så belönade jag upp några ställanden som vi haft strul med lite... Så när jag sa ligg så stannade han i ståposition.. SURT! 0....


Inkallningen va fin, ett islag vid ingång, men bra fart och stabilt sittande. Betyg 9 fick vi för de.


Ställande under gång, gick några steg samt dåligt avslut (som vi vart jättedåliga på att träna!) Betyg 8 ändå!


Apportering, ja där va de tydligen jag som sänkte ner oss, jag förde fram apporten, o Biz nästan lyfte rumpan för att ta den, men ändå får jag bara betyg 6 för att jag "för in den i munnen på hunden..." Tråkigt..


Hoppet var fasen klockrent, ngt studsig ingång. Men får kommentaren "extra kommando" o jag kan fasen inte se va jag gör för extra kommando... ska försöka få upp filmen, så är de nån som ser va jag gör så hojta! Betyg 8,5.


Helhet 8..


I det stora hela är jag sjukt nöjd över att fått ännu en lyckad "kaos" plats! Jag har vart kaxig innan tävlingen och sagt att "ett förstapris kan ju inte va så svårt att ta..." Men med en nolla och dåligt betyg på linförigheten så blir de svårt att få 1:a pris.


Summasumarum: Vi vann klassen, med 151p. Vi är anmälda till ännu en LKL1 om två veckor, målet är fortfarande LP1 i sommar. Och kanske start i tvåan! We'll keep smileing!   

Ovido - Quiz & Flashcards