Alla inlägg under oktober 2012

Av Susanna Gälldin - 27 oktober 2012 13:59

Ja shit det va inte igår jag skrev här sist direkt!


Idag har vi vart på klubbmästerskap på Huskvarna Hundklubb och tävlat, Biz o jag!

Vi ställde upp i allt vi kunde ställa upp i!


Dagen började därför med platsliggning i lydnadsklass 1. Biz reser sig efter kanske 20 sek, o då gick jag fram o så fick han ligga plats vid mina fötter ist. 0 där då och direkt -40 poäng :( Men det va första gången jag la plats utan att ha något bakom honom, så han kanske genomskådade det? Bra att veta iaf, så är de bara att utveckla det nu!

Tandvisning 10 poäng, han satt väl inte still som ett ljus jämte mig, men tillgänglig de är han!


Eftersom jag drog nr 10, så hade vi en ganska lång väntan tills det va våran tur. Men Biz va med mig hela tiden, tänkte aldrig på att sätta honom i bilen så han kunde ladda (men de verkade ju funka ändå!)


Sen va de iaf våran tur, precis innan vi gick in så slickade han i sig massa snö, o jag tänkte att linförigheten blir nog inte vacker om han ska hålla på att slicka på snön samtidigt, men men. Ingång på plan va jättebra! Sånt fokus på mig! Linförigheten gör han jättebra, nån transport som jag hade önskat mer engagemang av honom, men sjukt fina halter och lugn och sansad vid språngmarchen. Vi fick betyg 8, då drog han på att jag hade lite kort koppel och att språngmarchen va lite mesig. Men med tanke på förra tävlingens språngmarch så är jag SÅ nöjd!


Läggande under gång, matten va nervös att hunden inte skulle lägga sig (eftersom vi toktränat på ställandet), men han låg så fint när jag vände mig om, o han fortsatte att ligga fint tills jag kom fram o tävl.led sa sätt upp hunden. Vi fick betyg 9, han drog på trängning i transporten. Men han skrev även "snabbt ligg" o de är jag supernöjd med!


Inkallningen fick vi betyg 9 på, han bromsade lite på mig. Men han satt fint och väntade på kommando, så jag är supernöjd!


Ställandet fick vi en 9a på (!!!) han drog för att Biz tog nåt extra steg efter mitt kommando. Å jag är så nöjd att han stod stadigt tills jag kom tillbaka och sa sitt! (Där har han nästan alltid trampat lite, ev satt sig tidigare)   


Apportering en klar 10a :)


Hopp fick vi 9.5, då han i slutpos satt lite snett, men jag är skitnöjd att han satt fint tills jag sa hopp, för där kan han fuska ibland!


Helhet fick vi bara en 8a, med domarens kommentar "spelar över, skäller". Men jag vart så jäkla glad efter avslutade moment så inte konstigt att Biz hängde på! (Vilket inte störde mig det minsta!)


Summa: 142p. Utan platsen då! Så som sag jag är SUPERNÖJD!


Rallylydnaden va samma bana som vi vart diskade på sist, denna gången vart vi inte diskade men vi fick kassa poäng.. Han tycker inte att de är kul verkar de som, för han va jätteloj och luktade/slickade på backen osv.. Men de räckte ju till en andra plats   


Clubshow (klubbens vackraste hund) placerade vi oss inte i, men han fick HP och väldigt fin kritik:

"Knappt 2 år gammal, väldigt maskulin hane med korrekt huvud och bett. Välvinklad runt om, ngt avrundat kryss, rör sig effektivt och vägvinnande. Parallellt fram o bak. Bra färg och päls, trevlig och tillgänglig".


Sista tävlingen va Snabbaste hunden, Biz hade i tid 4,91 o den som vann hade 4,60 (nånting). Kul tävling sa Biz, mer av den typen tack!


Jaha de va denna dagen de!

Kanske ska ta tag i mitt bloggande nu igen, om nån orkar läsa förstås   



Ovido - Quiz & Flashcards