Alla inlägg under oktober 2013

Av Susanna Gälldin - 28 oktober 2013 18:33

Ja då va lägredebuten gjord! Men absolut inga poäng att skryta med direkt!


Lägrehundarna var samlade till kl 10, och drygt en timma senare började vi med våran lydnad. De va roligt för då fick jag chans att se några högrehundars uppletande! Alltid inspirerande att titta på andra! 


Vi var tre lägrehundar, men endast en la plats, jag gjorde inte det eftersom Biz är obekväm med skott under platsen. Sen körde vi igång med lydnaden, himla gött tycker jag att ha specialen sist! Innan jag gick ner på planen så belönade jag upp lite kontakt och jag belönade även hans kryp som han gjorde toppenbra! Men sen gick vi ner på plan o hunden jag hade haft minuterna innan var som borttappad... med mig ner på plan hade jag en hund som gjorde lite som han själv tyckte...   Jag blir toooookig på detta! 


Jaja ingången ner på plan var katastrof, men jag hade tänkt att inte kräva fotgående ner utan vi kunde gå ner som team men utan fot... nixpix sa Biz... men där kunde jag ändå skratta åt honom o sen göra mig iordning på startpunkten.


Linförigheten började bra, till efter första vä halten. Sen gick vi mer el mindre promenad på plan... Språngmarchen va sååå dålig fick ryta i FOT högt o tydligt, han va vimsig och ofokuserad, vilket även syntes ganska väl i protokollet. Betyg 5-5 med kommentarerna; ojämn, strulig höger vinkel, språngmarch rusar fram, koppelstyrning, dk kropp, sitter snett, luft, drar, snurr vid helt om (?) rusar, nosar..... Bajs helt enkelt... o hur lätt är de efter en sån början att hitta fokus igen och ladda om till resten? 


Framförgåendet vet jag att vi inte får höga poäng på eftersom han stretar rätt rejält samt vänder sig om i halten. Betyg 5-5 med kommentarerna drar, vrider sig, går ut innan kommando, stretar. 


Läggande under gång, lätta poäng tänkte jag... För första gången på tävling (tror jag) går han en superfin transport innan läggandet, han brukar alltid tro att de är framförgående igen och dra ut från positionen, men inte denna gången! Sen la han sig fort, därefter när jag går min låååånga transport så hinner jag tänka "hoppas han ligger", jag vänder mig om på TL kommando och vem ser jag då kommer springandes i 790km/h.... Lille svarte vargen Biz.... SUCK o STÖN! Betyg 0-0..... 


Inkallningen tänkte jag att den lär gå åt pipan när han är på detta humöret, han brukar då ist för o sakta in vid mig, axa för att sen komma hoppandes och skällandes förbi mig... Men jag ställde mig i min "nya" posistion, och sa mitt "nya" inkallningsord, o dra på trissor, Biz kommer med tooookfart, och glider in i pos klockrent! Betyg 10-10 :) 


Sen kommer vi då till krypet, ett av Biz favoritmoment.. Men de blev inte mycket til krypande där inte.. nåt enstaka steg sen reste han på sig. Jag sa till TL att jag vill gärna fullfölja momentet, så jag gjorde om o då bara drog han benen efter sig som han gör när han börjar tröttna... Dryga lilla hund...! Betyg 0-0


Apporteringen har vi ju haft lite strul med, o har fortfarande. Han morrar och leker med den innan han tar den. Det gjorde han lite nu med, men kom in fort och satte sig i pos. Betyg 9.5-9.5 med kommentaren; sitter snett. 


O till sist Biz paradnummer, hoppet! På den minimala höjden 55cm, vi brukar träna på 65 alltid. Så slår han i med baktassen på uthoppet... superfint i övrigt, en klockren tia. Men nu blev betyget 8-8 pga islaget.. 


Efter lydnaden så pratade jag med den ena domaren och han sa att han känner igen sin egen hund mycket i Biz. Just det här med att han "kan så mkt själv". Det är supersvårt att jobba med, eftersom det egentligen bara kommer fram på tävling. Jag är rätt nöjd med hur vi var mellan momenten, sen kan jag alltid önska mer engagemang från Biz, men jag ska jobba på det nu under vintern! 


Ja vi gjorde ju budföringen med skott oxå efter lydnaden. Andra gången som Biz gör en hel budföring med skott! Han va jätteduktig och sprang fortfort! Ja så fort att jag fick ryta i med ett SAAAAKTA när han närmade sig mig, o ändå kunde han inte bromsa förrens han var 5 meter bakom mig... haha! Har nog aldrig fått så höga poäng på budföringen innan, 9-8.5 fick vi   o då står de i kommenatarerna; extra kom. sakta, så undra om jag hade fått högre betyg om jag ist hade hållt käften?! Jag är iaf jättenöjd! 


Sen hade vi lite dötid tills själva söket. O jag hade ju sista numret så de blev en bra väntan för oss! En himla rolig bana som vi aldrig kört på innan! Började på vänster och han gick ut så fint o rakt, o sen väntade jag rätt länge innan jag ropade, tänkte att ofta ligger de nån nära hörnet. Han kom tillbaka utan rulle så jag skickade ut i nästa hörne, rakt o djupt gick han! Ingen figge där heller. Ut på vä igen, o sen ut på hö, där jag såg en soptunna långt ut på djupet, o där snurrade han endel sen ropade jag o då kom han utan rulle, jag skickade över på andra sidan där han kom utan rulle, skickade mot soptunnan igen o han höll på där o grejade länge tills jag ropade, då kommer han med rullen på nacken och jag förstog att han försökt ta den. Jaja ut på vä igen där han inte hittade nån, o sen ett till försök mot tunnan o då fick han tag i rullen och gjorde ett toppenbra påvis, figgen klättrade ur lådan och vi transporterade in fig + domare till stigen igen. Hon berättade att när han va andra gången så trodde hon att han tog rullen, men att hon hann se att den fastnat på nacken, så han försökte nog verkligen ta rullen då.. synd! Sen körde vi på ut på vänster sidan igen, han fastnade vid nån kissefläck? Jag ropade in honom o skickade om, minns inte om han gick ut då, men vi löste de iaf! Han hittade iaf även den öppna figgen, där hade han vart jätteduktig och bara gått fram och kollat läget o tagit rullen o sprungit iväg!    Sen var vi nästan vid 100m markeringen så då hade jag inte mycket till val utan körde ut honom endast på högersidan några skick, förblindade mig på att de skulle sitta en fig i tornet som va precis i slutet av banan. Men efter tre skick där (duktig Biz som lyder sin dumma matte o springer ut o leta förfullt!) så tog jag in honom och vattnade tills TL sa att tiden var ute. Han markerade aldrig figgen som låg i en trälåda i vä hörnet (där jag skickade först o han var borta länge) Han hade vart där för hon hade hört honom, men han kopplade aldrig att han skulle ta rullen. Har aldrig utsatt honom för en dold i trälåda som han dessutom ska markera, så jag är ändå nöjd med vår prestation i skogen! Vi kändes harmoniska och som ett team, inte alls som på lydnadsplanen! Vi hade inga konflikter och jag höll mig lugn och sansad hela tiden, även att de gick MASSA folk bakom mig! Vi fick betygen 6-6 med förklaringen att han dels missat att markera en fig, samt att han slarvade med markeingen vid soptunnan. 


Vi blev godkända med poängen 325.50 och jag är toppennöjd med det! Med tanke på hur många poäng vi missade på lydnaden så är jag superstolt över oss i skogen! Nu ska vi träna på figgar i trälådor så gör vi comeback till våren igen! O nu med tanke på att han är godkänd i lägre så får vi ställa ut och tävla om certen! Så nu ska jag anmäla till (troligtvis) MyDog, så ska vi dit o springa vänstervarv i finkläder   



Tack o bock för denna gången!

Ovido - Quiz & Flashcards