Alla inlägg den 27 juni 2011

Av Susanna Gälldin - 27 juni 2011 07:37

Igår blev det hundträning från 16-22 :) Vi skulle träna sök vid 17, så Sandra o jag bestämde att träffas vid 16 för att köra lite agility! Men allra först så la jag ett personspår till Ella som hon skulle få gå efter söket.


Agilityn gick super! Efter lite råd så har jag betsämt att vänta med slalom tills han är lite äldre! Igår riktade jag in mig på platten. Han är ju för go, min pojk! Sandra höll i släpet o jag skickade honom genom, säg att vi gjorde det kanske 10 ggr, sen gjorde jag en paus, gick sen tillbaka och han gjorde den helt själv!   


Han fick även springa lite mellan hinderstöd o in i rundtunnel, satan va snabb han är! Jag måste verkligen planera hur jag ska göra, för han är ute ur tunneln innan jag ens hunnit tänka!


Klockan blev 17, o sökgänget började rulla in på parkeringen. Så en liten promenad ner till bilen, så fick Ella hänga med o valla banan. Biz tyckte inte de va riktigt ok att bli satt i bilen, men insåg att de inte va nån idé att skälla ;)


Biz fick köra sitt sökpass sist, så jag va me på nästa alla hundar i skogen. Bl.a en av vår nya sökmedlem, Linda o hennes svarta kelpie Spike! Riktigt roligt att se honom i skogen! Så fin :) Så nu vet jag vad jag har att vänta mig!!


Biz då, nu har vi kommit så pass att figgarna redan är ute i skogen när vi kommer till banan. De sitter, ligger eller står, och när han får fokus på figgen så rör den sig för att sen bli passiv, o då släpper jag honom. Första skicket blev lite dumt, för när han kom ut en bit så låg det ett träd rätt över hans väg, o de är han för oerfaren än att hoppa över/krypa under, så där fick jag gå ut o hjälpa honom över, sen va han rätt in i figgens ansikte :) Jag får gå ut till honom o hämta honom när figgen blir passiv, för han har fått för sig nu att springa snabbt ut till figg, o sen tillbaka snabbt igen, o de vill vi ju inte!


Körde några skick, vet inte hur många de blev, men man märkte på näst sista att han va trött, så det sista blev ett lätt skick! Så himla fin är han!


Efter sökpasset så sitter vi alltid o går igenom hur hundarna sprang, vilket är superbra för då får man analysera lite o fundera på vad som va bra o vad som kan bli bättre. O Lilla Ellas spår, personspår va de ja.. Men min käre far hade lagt ett viltspår till Pigge, på precis samma ställe som jag lagt mitt till Ella, vi släppte på henne på mitt spårupptag, men hon valde självklart viltspåret eftersom de va blod i de! Hon gick så himla fint, klockrent! Sorry Pigge, men Ella är dig i nacken o flåsar, snart kanske även hon är viltspårchampion ;) Oj va hon blev glad när hon hittade klöven, man liksom ser i ögonen hur hon blir till ett rovdjur eller nåt :P Det där är MIN klöv, ta den om du vågar! ;) Min egna lilla tuss som jag lagt i slutet av mitt spår, ja den fick jag hämta själv! Schysst! :P


Måste även skriva en sak, Biz han är fortfarande spinkig om man jämför med ena brorsan! Biz väger drygt 12, Riff han väger 15!!! Vojne vojne, hur ska detta sluta! Men jag tycker inte han är för smal, han är helt perfekt för min smak, så han blir väl ingen utställningshund ;)


Det blev långt idag, men har man två superhundar så måste man få skryta lite oxå!


Ha de gott!

Ovido - Quiz & Flashcards