Alla inlägg den 17 augusti 2011

Av Susanna Gälldin - 17 augusti 2011 21:53

Ja idag började den efterlängtade tävlingslydnadskursen på Huskvarna HK :) Biz är den yngste deltagaren, men kämpar glatt på   


Instruktörerna Tanja, Pia o Cinna är hårda, men rättvisa!!!  Precis som de ska va!


Kvällens pass innehöll:


Kontakt: Vi började med en "Stockholmspromenad", där man går väldigt tätt inpå varandra och ska hålla kontakt med sin hund. Han sköter sig ap-bra för att vara så sjukt kär i folk o hundar! Fin kontakt rätt igenom!


Kvar: Både sitt och ligg kvar är svårt än så länge tycker Biz, jag har inte kört med så mycket störning, så när det är så många på samma plats så är de inte lätt för liten kelpie! Men jag går inte alls långt ifrån (max ½ meter) och belönar ofta o lungt på marken. Vi ska öva mycket på liggkvar, för vill inte ha en hund som är osäker på platsliggningen sen!


Ingångar: Ja de är han bra på, rumpestumpen glider in så fint på min vänstra sida! Han sätter sig lite långt bak ibland, så ska träna mycke på att han kommer i rätt position, ibland även "hänger" han på mitt ben, som att han inte orkar sitta själv ;) Gullungen!   


Fot/linförighet: Gick endel baklänges med kontakt, han gör skitfina höger vinklar! Vänster är svårt än! Han har fått sitta i position och hålla kontakt. Så smidigt när man står framför spegeln som finns på planen, då ser man ju direkt när man ska belöna!


Passivitet/uppbunden: Det är SVÅRT! När jag stod själv en bit ifrån så är de inga problem, men när Pia kom och vi pratade, då bröt de ut en rejäl omgång skall! Men han tystnade tillslut så jag kunde belöna o lösa upp honom. Nån som har ett supertips på hur hunden ska tycka det är värt att sitta uppbunden o va tyst? Just nu så bara jag lungt belönar när han är lugn o tyst. Men har nån något annat tips så tar jag gärna emot de!


Nu längtar jag redan till nästa onsdag o kurs! Imon är det jag som är instruktör, då i en agility fortsättningskurs! Hoppas på bra väder, el iaf uppehåll!


Take care!

Sanna

Ovido - Quiz & Flashcards